Vraagstelling contragewicht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Vraagstelling contragewicht

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een hijsinstallatie, voordat ik over kan gaan tot het opstellen van het vrijlichaamschema en het berekenen van de optredende spanningen dien ik eerst het contragewicht te bepalen bij een maximale belasting.

Ik weet dat je deze kan bepalen door het opstellen van een momentvergelijking om het kantelpunt.

In dit geval is dit één van de steunpoten, ik wou even vragen of ik dit op de juiste manier heb opgesteld.

Groeten Winnie,
Bijlagen
Vraagstelling_2.pdf
(15.16 KiB) 131 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vraagstelling contragewicht

Je bent een hijsinstallatie aan het ontwerpen?

Een moment neem je om éénder welk punt, uw keuze is een logische maar dus niet de enige mogelijkheid.

Voor de afstanden dien je enkel de loodrechte afstand tussen de kracht en de oorsprong (het punt waarrond je de momenten neemt) te nemen.

De poten hebben geen enkele constraint (ze worden dus niet vastgevezen en kunnen dus geen trekkracht aan)?

Als de arm kan draaien dien je te werken in functie van de verdraaiing (dus welk contragewicht je nodig hebt voor elk punt in de volledige rotatie, aangezien de afstand tot het "kantelpunt" zal veranderen).

Bij lasten komen er veiligheidsfactoren bij, dynamisch gedrag, wind, sneeuw (indien buiten), ...

Er is hier laatst een topic geweest over een soortgelijk iets, misschien de moeite om dat eens te zoeken en door te lezen voor nog wat nuttige tips...

Berichten: 24

Re: Vraagstelling contragewicht

Dag,

Ja, het wordt een optimalisatie van een heftruck, je hebt het over de loodrechte afstand, dus dat betekent dat de horizontale afstanden in feite komen te vervallen en alleen de hoogte tov het kantelpunt meegenonen dient te worden in de berekening.

Wat betreft het hijsen, boven de arm zit een cilinder die de arm kan stationeren en kan ''optrekken'' tot naast de installatie.

Ik wou het op deze manier doen aangezien het hier om een statische situatie gaat met belasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vraagstelling contragewicht

loodrecht tov de kracht.

Ik hoop dat er daar iemand over jouw schouders meekijkt vooraleer dit in de praktijk wordt uitgetest, want dit lijkt mij link te worden...

Indien dit buiten een privé-omgeving wordt toegepast (en dat mag ik wel aannemen aangezien het om een heftruck en een last van 2.5 ton gaat) zijn er wel enkele (veiligheids-)eisen die dienen voldaan te worden.

Reageer