Samenvallende lichtbundels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Samenvallende lichtbundels

Hoi,

Ik zit op het werk met een optisch probleem. Zelf ben ik niet thuis in de optica en weet het dus niet op te lossen.

Het probleem gaat als volgt:

Ik heb 2 lichtbundels met het volledige lichtspectrum.

Als deze 2 lichtbundels samen zouden branden in een medium moet het uiteinde van dat medium licht geven (hoeft niet persé het volledige spectrum te zijn). Wanneer een van die 2 lichtbundels dooft mag het uiteinde ook geen licht meer geven. De clue is dat er enkel met licht kan gewerkt worden, en dus geen elektrische snufjes. Het medium mag dus dingen bevatten als kleurenfilters, lenzen, objecten voor lichtbreking, ...

De plaatsing van de 2 invallende lichtbundels doen er ook niet toe en het aantal objecten waaruit het medium bestaat ook niet.

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Samenvallende lichtbundels

Wat je vraagt is een transistor voor licht, en die bestaat vooralsnog nog niet, tenzij in uiterst academische spitstechnologie. Als we een dergelijk medium zouden hebben, zouden we kunnen elektronica laten draaien op licht, vandaar dat er erg intensief naar gezocht wordt.

Zelfs met een opstelling lukt zoiets niet, omdat je het principe van reciprociteit schendt. Licht die langs de ene kant binnenvalt en er langs de andere kant weer uitkomt, volgt precies dezelfde weg als ze langs de andere kant de opstelling binnenvalt, enkel in omgekeerde zin.

Waarvoor zou je zoiets wel willen gebruiken? Misschien kunnen we daarbij helpen met een eenvoudiger alternatief?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Samenvallende lichtbundels

Als ze op je werk van knutselen houden dan kun je een variant op het zonnemolentje van Crookes bouwen. De cirkel is een glazen bol waarbinnen een partieel vacuum bestaat. In het midden van de bol is een horizontale as waaraan een vaantje verticaal door de zwaartekracht naar beneden hangt. Het vaantje heeft aan beide zijden een oppervlak dat 50% absorbeert en 50% spiegelt. De bol bevindt zich in een zwarte doos met 3 openingen en 2 spiegeltjes. Als beide lichtstralen door de openingen A en B binnenkomen dan blijft het vaantje verticaal hangen en dan verlaten beide lichtstralen de doos door opening C. Maar als slechts een van beide stralen binnenkomt dan gaat het vaantje scheef hangen en dan bereikt die lichtstraal opening C niet.
Crookes.png
Crookes.png (13.44 KiB) 562 keer bekeken

Berichten: 2

Re: Samenvallende lichtbundels

Ik werk als elektronicus voor een bedrijf dat energiebesparende, snelschakelende halfgeleiders maakt. Dat verklaard meteen waarvoor ik de toepassing zou gebruiken :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Samenvallende lichtbundels

Misschien kun je met polarisatie van de lichtbronnen iets bereiken.

Maar dan zat 317070 er dus niet naast met zijn transistor.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Samenvallende lichtbundels

Misschien kun je met polarisatie van de lichtbronnen iets bereiken.
Nee, ook niet. Vrijwel alle normale media zijn lineair, en het is niet moeilijk aan te tonen dat lineaire media reciprook zijn, en dat je er dus geen transistor mee kunt maken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Samenvallende lichtbundels

Ik vind de oplossing van jkien erg mooi, echter zal het niet lukken. Is het niet zo dat met de zonnemolen van Crooke de zwarte absorberende vlak voor de voortstuwing zorgt? Dat is dus niet wat je wilt.

Als ik van het licht een coherent en monochromatische bron mag maken (laser) dan heb ik wel een antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Samenvallende lichtbundels

Als je het dan dus als transistor wilt gebruiken, werkt dat dan ook niet andersom.

Dus als beide lichtbronnen geen licht afgeven, komt aan het uiteinde ook geen licht.

In alle andere gevallen aan het uiteinde wel licht. Dit is wel heel makkelijk te bereiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Samenvallende lichtbundels

Ik vind de oplossing van jkien erg mooi, echter zal het niet lukken. Is het niet zo dat met de zonnemolen van Crooke de zwarte absorberende vlak voor de voortstuwing zorgt? Dat is dus niet wat je wilt.
Volgens mij zou het wel werken. Een vaantje van een Crookesmolen beweegt als de ene zijde door lichtabsorptie heter wordt dan de andere zijde. De hetere zijde botst krachtiger tegen de gasmolekulen. Bij de klassieke Crookesmolen wordt elk vaantje tweezijdig belicht, terwijl slechts een zijde van het vaantje zwart is. Bij het model in dit topic beweegt een tweezijdig zwart vaantje indien het eenzijdig belicht wordt.

Reageer