[Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

Hoe bereken je de g-krachten in een centrifuge? Kan dit door middel van een formule. Ik zit namelijk met hetvolgende probleem: voor mijn eindwerk moet ik oproming bij melk voorkomen. Wat heeft dit nu met een centrifuge te maken? Wel, via de centrifuge wil ik de standtijd van melk nabootsen. Vb.: Melk die 6 maand in een rek staat, vertoont oproming. Nu wil ik die oproming van 6 maanden nabootsen via een centrifuge, zodat ik geen 6 maand moet wachten op mijn resultaat. Ik heb dus een centrifuge voor handen die 3000 rpm draait, met een straal van 14 centimeter.

Hoe kan ik da nu nabootsen? Ik vermoed op volgende manier. 6 maand * 30 dagen * 24u * 60 minuten, geeft 259200 minuten. Dit zijn het aantal minuten in 6 maand. Als er in de centrifuge een g-kracht is van 3000, dan zou ik volgens mij de tijd moeten delen door 3000, om zo de tijd in minuten te bekomen, die weergeeft hoelang ik de centrifuge moet laten draaien. Klopt dit??

Hebben jullie hier soms een formule om de g-krachten in een centrifuge te berekenen???

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

Centripetale versnelling van een voorwerp dat een cirkelbaan beschrijft:

a = v^2/r

a = versnelling

v = omtrekssnelheid

r = straal van de cirkelbaan.

Of je de benodigde tijd zomaar door de g-waarde kunt delen weet ik niet, maar het lijkt me een ietwat simplistische benadering.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

om de horizontale g-kracht te krijgen (het is eigenlijk geen kracht maar een dimensieloos getal) deel je de versnelling a door de gravitatieversnelling g.

zie trouwens ook dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=6225
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

klazon schreef:Centripetale versnelling van een voorwerp dat een cirkelbaan beschrijft:  

a = v^2/r

a = versnelling

v = omtrekssnelheid

r = straal van de cirkelbaan.

Of je de benodigde tijd zomaar door de g-waarde kunt delen weet ik niet, maar het lijkt me een ietwat simplistische benadering.
Wat zijn de eenheden van a, v en r???

Is de a = G??

Berichten: 4

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

Bart schreef:om de horizontale g-kracht te krijgen (het is eigenlijk geen kracht maar een dimensieloos getal) deel je de versnelling a door de gravitatieversnelling g.

zie trouwens ook dit topic:http://www.wetenschapsforum.nl/invision ... topic=6225
Hoe bereken je de gravitatieversnelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

BaCCi schreef:
klazon schreef:Centripetale versnelling van een voorwerp dat een cirkelbaan beschrijft:  

a = v^2/r

a = versnelling

v = omtrekssnelheid

r = straal van de cirkelbaan.

Of je de benodigde tijd zomaar door de g-waarde kunt delen weet ik niet, maar het lijkt me een ietwat simplistische benadering.
Wat zijn de eenheden van a, v en r???

Is de a = G??
Als a de versnelling is in m/s², v een snelhijd dus m/s en r waarschijnlijk in meter... denk ik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

.....Als a de versnelling is in m/s², v een snelhijd dus m/s en r waarschijnlijk in meter... denk ik.
Goed gedacht.

Berichten: 4

Re: [Mechanica] berekenen G-krachten in een centrifuge

Nu dat ik mijn g-kracht weet in de centrifuge, hoe kan ik die tijd bepalen hoelang een staal in de centrifuge moet zitten, om de zwaartekracht van 6 maanden te ondergaan?? Kan dit door gewoon de tijd te delen door de g-kracht???? Dit lijkt mij onlogisch als ik mijn resultaten bekijk. Op basis van de gedane proeven kan ik vermoeden dan tijd/g-krachten niet de tijd geeft hoelang het product in de centrifuge moet zitten. Volgens mij zou het kunnen dat de temperatuur ook een bepaalde factor speelt.

mvg

Reageer