Symmetrie toepassen bij cross

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 110

Symmetrie toepassen bij cross

hallo,

Ik zit met een vraag bij het toepassen van de methode van Cross. (meerbepaald toepassen van symmetrie)

Hieronder heb ik een constructie:

Afbeelding

Ik kan die momenten natuurlijk uitrekenen door Cross toe te passen op de "volledige constructie".

Maar ik vroeg me af naar tijdwinst toe , hoe ik deze constructie moet opsplitsen?

Ik heb die opgesplitst in:

1= het "keer symmetrisch" deel

2 = het "symmetrisch " deel

Afbeelding

Nu voor het "keer symmetrische deel " (deel 1) :

Ik moet hier slechts ook de helft berekenen als ik het uiteinde van waar ik doorsnij gelijk stel aan een roloplegging

Nu moet ik nog rekening houden dat we hier wel te maken kunnen hebben met koordedraaiing, hoe doe ik dat?

Afbeelding

Nu voor het ' symmetrische" deel (deel 2):

moet ik slechts de helft berekenen via Cross , indien ik die stijfheid van de staaf die ik splits gelijk stel aan EI/2

Nu weet ik dat er hier geen "koordeverdraaiingen" kunnen plaatsvinden, enkel "hoekverdraaiingen".

Zo een lange uitleg voor eigenlijk een "korte vraag" :

Hoe moet ik nu verder met mijn symmetrie? En zijn mijn veronderstellingen correct?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symmetrie toepassen bij cross

Het is al lang geleden bij mij maar ik denk dat je veronderstellingen correct zijn. (Let wel op; bij (1) laatste figuur moet de kracht volgens mij opwaarts gericht zijn)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 110

Re: Symmetrie toepassen bij cross

Het is al lang geleden bij mij maar ik denk dat je veronderstellingen correct zijn. (Let wel op; bij (1) laatste figuur moet de kracht volgens mij opwaarts gericht zijn)
Ja inderdaad,

En bij het symmetrische deel : die uitkraging , de vereffeningscoëfficient is daar nul? of moet ik daar een inklemming voorzien?

Weet u toevallig in welke software ik die constructie kan ingeven om te controleren indien ik juist gerekend heb?

De software die ik ken en gebruik weet namelijk geen weg met het in rekening brengen van die verschillende EI.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symmetrie toepassen bij cross

Darkwar schreef:Weet u toevallig in welke software ik die constructie kan ingeven om te controleren indien ik juist gerekend heb?

De software die ik ken en gebruik weet namelijk geen weg met het in rekening brengen van die verschillende EI.
Eender wel rekenpakket kan dit denk ik. (Je zal een keuze voor E en I moeten maken.) Bij de handige links vind je mogelijk wel iets nuttig!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer