Exponentiele vergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Exponentiele vergelijking oplossen

Hallo Iedereen met een wiskundeknobbel!

Hoe los ik deze vergelijking op: 2^x + 2 = (2/3)^x ?

Het antwoord is -2, maar hoe kom ik daar eigenlijk aan?????

Wie helpt me uit deze droom/nachtmerrie?

Groet van Iemand zonder zo'n knobbel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Mag je een GRM gebruiken?

Analytisch kan dit niet

Waar komt de opgave vandaan, heb je er meer van die je kon aanpakken.

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Is er iets mogelijk met het binomium van Newton?

Immers: 3x = (2 + 1)x .

Berichten: 6

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Safe schreef:Mag je een GRM gebruiken?

Analytisch kan dit niet

Waar komt de opgave vandaan, heb je er meer van die je kon aanpakken.
Een GRM? Ik ken die afkorting helaas niet.

De opgave is afkomstige van de website Wiskundeonline.nl (onderwerp: exponentiele functies).
Bartjes schreef:Is er iets mogelijk met het binomium van Newton?

Immers: 3x = (2 + 1)x .
Is die vraag voor mij bestemd????

Ik kom hier nog maar sinds 24 uur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

GRM is Grafische RekenMachine.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

De opgave is afkomstige van de website Wiskundeonline.nl (onderwerp: exponentiele functies).
Ik heb de moeite genomen van de originele opgave op te zoeken. (Letterlijk 'de moeite', want de site eist dat ik IE gebruik ipv Firefox ;) )

Ze vragen daar van het snijpunt van f(x) = 2^x + 2 en g(x) = (2/3)^x te bepalen, gebruik makend van de functieplotter die ze op de website aanbieden. Het is niet de bedoeling dat je het echt uitrekent.

Ik zie zelf ook niet direct een methode om het netjes uit te rekenen. Zulke opgaven worden normaal gezien opgelost met numerieke technieken zoals bijvoorbeeld de regula falsi methode.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

@Xenion, leuk dat je de moeite genomen hebt.

Maar waarom kan de TS deze informatie niet geven dat zou toch wel plezierig zijn.

Bovendien als je zou weten dat de opl een geheel getal is, is de opgave eenvoudig.

Berichten: 6

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Xenion schreef:Ik heb de moeite genomen van de originele opgave op te zoeken. (Letterlijk 'de moeite', want de site eist dat ik IE gebruik ipv Firefox :P )

Ze vragen daar van het snijpunt van f(x) = 2^x + 2 en g(x) = (2/3)^x te bepalen, gebruik makend van de functieplotter die ze op de website aanbieden. Het is niet de bedoeling dat je het echt uitrekent.

Ik zie zelf ook niet direct een methode om het netjes uit te rekenen. Zulke opgaven worden normaal gezien opgelost met numerieke technieken zoals bijvoorbeeld de regula falsi methode.
Ik wist niet dat daar waar een meetkundige oplossing voorhanden is, niet noodzakelijk een algebraische oplossing hoeft te bestaan. Dit bevestigt mijn status als leek. Maar toch ook van mijn kant: Bedankt voor de moeite ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Ik wist niet dat daar waar een meetkundige oplossing voorhanden is, niet noodzakelijk een algebraische oplossing hoeft te bestaan. Dit bevestigt mijn status als leek. Maar toch ook van mijn kant: Bedankt voor de moeite ;)
Nogmaals, het is wel zo plezierig als je de volledige opgave geeft!

Bovendien dit is wel degelijk een algebraïsche opl. Er bestaat geen algebraïsche algoritme, behalve als je weet dat dat de opl een geheel getal is.

Berichten: 6

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Safe schreef:Nogmaals, het is wel zo plezierig als je de volledige opgave geeft!

Bovendien dit is wel degelijk een algebraïsche opl. Er bestaat geen algebraïsche algoritme, behalve als je weet dat dat de opl een geheel getal is.


De opgave: gegeven deze functies f(x)=2^x+2 en g(x)=(2/3)^x wat is hun snijpunt? En mijn versie van de opgave luidt: hoe bereken ik ZONDER GRAFIEK het snijpunt? That's it. Ik blijf hopen ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Dat is dan een illusie ... , zoals ik al aangegeven heb.

Berichten: 6

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Dat is dan een illusie ... , zoals ik al aangegeven heb.


OK, bedankt. Ben ik blijkbaar toch zo dom nog niet. Alhoewel???

Berichten: 2

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

Maak een x,y-tabel van -5 t/m 5. Dan zal je vanzelf de snijpunt vinden.

Bijv.:
\( 2^2+2 = 6 <br>2/3^2 = 0.4\)
Het verschil wordt te groot, dus je moet naar de negatieve kant gaan. Probeer met -1,-2 enz.

Elk snijpunt kan zonder GR gevonden worden; het is alleen een beetje tijdrovend.

Berichten: 6

Re: Exponentiele vergelijking oplossen

MX209 schreef:Maak een x,y-tabel van -5 t/m 5. Dan zal je vanzelf de snijpunt vinden.

Bijv.:
\( 2^2+2 = 6 <br>2/3^2 = 0.4\)
Het verschil wordt te groot, dus je moet naar de negatieve kant gaan. Probeer met -1,-2 enz.

Elk snijpunt kan zonder GR gevonden worden; het is alleen een beetje tijdrovend.


Sorry, maar het ging mij juist NIET om een grafische oplossing. Toch bedankt voor je reactie!

Reageer