Hoe groot is het heelal?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 16

Hoe groot is het heelal?

Weten wij hoe het heelal groot is?

We maken nu berekeningen hoe groot de kans is dat er een zonnestelsel als onze zou kunnen bestaan.

Hoe kan je iets berekenen als je niet weet waar je mee kan rekenen?

Op discovery maakte men een vergelijking van wat wij nu zien van het heelal.

Stel je gooit het ajax stadium tot de nok vol met doperwten.

Iedere doperwt staat dan voor een sterrenstelsel, de melkweg zit midden in.

Dat lijkt super groot maar wat zou het percentage zijn van het heelal wat wij kunnen waarnemen?

50% of 00000000000000000000000000000,1 ?

Waar maakt men de kansbereking op dat zo'n aarde als ons kan bestaan?

Stel dat het heelal oneindig groot is, dan zijn er oneindig veel kansen dat er een planet bestaat zoals de aarde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Hoe groot is het heelal?

Als het gaat om het waarnemen van de helderste objecten dan kunnen we bijna tot aan de rand van het waarneembare heelal zien (circa 95%). Kleinere objecten zoals zonnestelsels van onze grootte kunnen we op die grote afstand natuurlijk niet zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Hoe groot is het heelal?

Als het gaat om het waarnemen van de helderste objecten dan kunnen we bijna tot aan de rand van het waarneembare heelal zien (circa 95%).
Wat is het verschil tussen "zien" (kennelijk 95%) en "waarnemen" (van een 'waarneembaar heelal' per definitie 100% lijkt me) in dit verband?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Hoe groot is het heelal?

Het verschil zit in 'waarneembaar' en 'waargenomen'.

Het waarneembare heelal is het volume waarbinnen het theoretisch mogelijk is om op dit moment objecten waar te nemen.

Maar gezien de kleine fractie die we daadwerkelijk hebben afgespeurd van dit volume, en de grote roodverschuiving die gepaard gaat met de grote afstanden, bevindt het verste object dat we tot nu toe hebben waargenomen blijkbaar op 95% van de waarnemingsgrens. Maar dit belet dus niet dat we in de toekomst objecten ontdekken die nog ietsje verder liggen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Hoe groot is het heelal?

Wat is het verschil tussen "zien" (kennelijk 95%) en "waarnemen" (van een 'waarneembaar heelal' per definitie 100% lijkt me) in dit verband?
Dat was inderdaad onduidelijk. Het waarneembare heelal wordt begrensd door de waarnemingshorizon, ten gevolge van de eindige lichtsnelheid. Met 'we kunnen zien tot bijna aan de rand' bedoelde ik dat het licht van het tot nog toe verste object dat we met telescopen hebben gezien 13,0 miljard jaar onderweg is geweest, terwijl licht van de waarnemingshorizon in principe 13,7 miljard jaar onderweg zou zijn geweest.

(Edit: ZVdP heeft het ook al toegelicht, zie ik)

Berichten: 1.404

Re: Hoe groot is het heelal?

jkien schreef:Dat was inderdaad onduidelijk. Het waarneembare heelal wordt begrensd door de waarnemingshorizon, ten gevolge van de eindige lichtsnelheid. Met 'we kunnen zien tot bijna aan de rand' bedoelde ik dat het licht van het tot nog toe verste object dat we met telescopen hebben gezien 13,0 miljard jaar onderweg is geweest, terwijl licht van de waarnemingshorizon in principe 13,7 miljard jaar onderweg zou zijn geweest.

(Edit: ZVdP heeft het ook al toegelicht, zie ik)
De waarnemingshorizon wordt geschat (door berekeningen) op 46,5 miljard lichtjaar. Dat de waarnemingshorizon groter is als 13, 7 miljard jaar (wat je zou verwachten als de ouderdom van het heelal 13,7 miljard jaar is) komt door de expansie van de ruimte.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Hoe groot is het heelal?

Dat de waarnemingshorizon groter is als 13, 7 miljard .. jaar (wat je zou verwachten als de ouderdom van het heelal 13,7 miljard jaar is) komt door de expansie van de ruimte.
Ja, en daarom gaf ik alleen de reistijd van het licht, niet de afstand in lichtjaren.

Reageer