5de graadsvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

5de graadsvergelijking

dag,

ik vond niet direct concrete informatie over mijn klein probleempje:

de nulpunten vinden van f(x) = 2x^5+x^3-2x^2+4x+3

methode van hroner is mij bekent en ik weet ook (rekenmachine) dat de/een oplossing is : x=-0.54095....

nu hoe kan je zoiets te weten komen ?

mvg

Berichten: 555

Re: 5de graadsvergelijking

Voor zo'n vergelijking zal je over het algemeen benaderend te werk moeten gaan. Er bestaan niet zo'n regels als discriminanten bij 2de graadsvergelijkingen.

Derde graad kan je soms nog enigzins gokken en dan herleiden tot een 2de graadsvergelijking.

In dit geval zou je (als er 5 oplossingen zijn) eerst 3 oplossingen moeten 'gokken' om tot een 2de graad te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 5de graadsvergelijking

Meestal ook wel nuttig om weten bij dit soort vragen is de exacte(re) vraagstelling of achtergrond van het probleem...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: 5de graadsvergelijking

vrc schreef:dag,

ik vond niet direct concrete informatie over mijn klein probleempje:

de nulpunten vinden van f(x) = 2x^5+x^3-2x^2+4x+3

methode van hroner is mij bekent en ik weet ook (rekenmachine) dat de/een oplossing is : x=-0.54095....

nu hoe kan je zoiets te weten komen ?

mvg
Is dit de volledige opgave? Zo ja, waar komt deze vandaan?

Heb je een GRM?

Berichten: 87

Re: 5de graadsvergelijking

ja hoor, het ging over de bewegingsvergelijking van een deeltje in het interval x element [-inf,+inf]

er staat niet meer bijgeschreven dat dit

omdat ik via horner de nlptn wou te wetebn komen botste ik hierop

maar ivm. dat ben benaderen , ik zou idd. bij x = 0.5 kunnen beginnen en dan een ruwe uitkomst kunnen geven.

conclusie is dan dat horner beperkt draagwijdte heeft qua oplossings methode

danku

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: 5de graadsvergelijking

Horner werkt hier niet.

Heb je een GRM? Zo nee, maak gebruik van een computerprog voor bv de grafiek van het linkerlid.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 5de graadsvergelijking

Ook een mogelijkheid is om een x-waarde te zoeken die een negatieve functiewaarde geeft en een x-waarde die een positieve x-waarde geeft. Bijv -1 en 0 werken in dit geval. Van hieruit kun je dan verderwerken met een benaderingsmethode, bijv deze in dit topic beschreven.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer