Eviews: dummy variabelen invoegen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Eviews: dummy variabelen invoegen

Hi, ik ben met Eviews regressie analyses aan het uitvoeren. De eerste paar regressies lukken mij wel, want dit zijn gewoon getallen. Maar bij de laatste variabelen, gebruik ik een dummy variabelen: bb (1) en FP (0), maar weet iemand hoe ik dit in Eviews moet toevoegen aan de equation?

Alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Ik snap niet goed wat je bedoelt... Voor de eenvoud: stel we hebben een categorische variabele X met waarden 0, 1, 2. Als we dan lineaire regressie willen doen met X als regressor en Y als regressand. Dan doen we in EViews:

Code: Selecteer alles

ls(h) Y c X
Wil je de waarden van X apart in EViews kan dit via

Code: Selecteer alles

ls(h) Y c X=0 X=1
of

Code: Selecteer alles

ls(h) Y X=0 X=1 X=2
Dit om de dummy variable trap te voorkomen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Hi, de volgende regressie heb ik:

Y=c(1)+c(2)*X1+c(2)*X2

Waarvan X1: gewoon cijfertjes

en

Waarvan X2: werkt met 2 dummyvariabelen. Dus Bookvalue=1 en Tender=0 (dus geen cijferwaarde)

Wanneer ik de equation: Y=c(1)+c(2)*X1 invul in Eviews, krijg ik gewoon het resultaat. Maar wanneer ik equation Y=c(1)+c(2)*X1+c(2)*X2 invoer, krijg ik de volgende error term: Numeric operator applied to string data.

Dus deze dummyvariabele moet ik ergens invoeren, maar ik weet niet waar en hoe dit in zijn werk gaat.

Ik hoop dat mijn verhaal nu wat duidelijker is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Als ik het juist begrijp, zoek je dus een methode om je dummy variabele, die nu ipv uit 0 en 1, uit 2 woorden bestaat om te zetten in een 0-1 variabele?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Ja! (sorry voor de late reactie, had niet veel internet tot mijn beschikking afgelopen weekend).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

En is dat een ingeladen excel-bestand? Kun je maw simpelweg het excel-bestand bewerken ;) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Ja, maar dan pakt hij die 1 en 0 toch als waardes, die niet echt van die waarde zijn? Bij de anderen zijn er echt cijferreeksen die echt gelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Normaal maakt het voor eviews (en trouwens elk deftig werkend statistisch programma) niet uit welke waarden je dummy heeft. 0-1 of 1-2 of ... hij telt daar altijd juist mee. Uiteraard is de waarde van de geschatte beta telkens anders maar dat moet ook wel. De geschatte beta geeft dan de proportie van invloed van behoren tot de ene dan wel de andere klasse. Was dit je vraag?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Ja dit was eigenlijk wel zo ongeveer mijn vraag idd. Ik heb ook een variabele met 6 dummies (6 landen; waarvan een 1 voor Nederland, een 2 voor Zweden, een 3 voor Duitsland... etc). Kan ik dan ook gewoon die 1 tot 6 in Excel doen en berekenen dat ik dan een geldige beta krijg?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Dat kun je inderdaad gewoon doen. Met een identieke code als ik hierboven al aangaf ;) . Dan moet je alleen nog kiezen of je één beta wilt of een beta voor elk land. En dan ook denken aan de dummy variable trap.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Bedankt voor het voorgaande hulp. Alleen zit ik nu met de volgende univariate regressie:

α + α1 * Dummy_land1 + α2 * Dummy_land2 + α3 * Dummy_land3 + α4 * Dummy_land4 + α5 * Dummy_land5 + β₁ * Variable + ε

Hoe kan ik dit in Evieuws doen dat ik de waardes van die dummy variables krijg?

Groetjes en alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eviews: dummy variabelen invoegen

Hoe kan ik dit in Evieuws doen dat ik de waardes van die dummy variables krijg?
Hoe bedoel je deze zin?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer