Moment riemoverbenging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 87

Moment riemoverbenging

dag,

onderstaande foto toont een riemschijf die wordt aangedreven door een riem zoals de configuratie laat zijn, men is geintereseerd in het moment dat via de riemschijf naar een mechanisch apparaat wordt overgebracht

Ax en Ay zijn gewoon de reactiekrachten van het steunpunt waar de riemschijf is in opgesteld.

dit is geen huistaak ofzo hoor, gewoon een inzichtsprobleem

Afbeelding

om dit te weten te komen stelt men de evenwichtsvergelijking = de momentvergelijking op rondom het centrumpunt a

men veronderstelt hierbij dat:

- Ma het moment is dat wordt overgebracht van het appraat op de riemschijf, dit is gelijk en tegengesteld qua zin aan het moment dat door de riem wordt uitgoefend op de riemschijf

zodat: Ma-(600*8)+(355.4*8) = 0

Maar het moment dat op de as van het appraat inwerkt heeft toch dezelfde zin als de bewegingsrichting van de riemschijf...

Uit de momentvgl volgt dat dit namelijk niet zo is...

danku

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Moment riemoverbenging

Het moment dat op de as van het apparaat inwerkt heeft een tegengestelde zin dan het moment wat uitwendig door de riem wordt uitgeoefend. Het resulterend moment wat op de as van het apparaat inwerkt moet nul zijn.

De hoek versnelling die de as van het apparaat ondergaat is nul. De as heeft een constant toerental.

Je berekening klopt.

Berichten: 87

Re: Moment riemoverbenging

dag,

ik heb mss de verkeerde voorstelling van het geheel:

- de riemschijf zit vast verbonden op de as

- bedoeling is de as een constante snelheid te geven !

-de riem drijft de riemschijf aan

Als de momentvgl rond punt A verschilt van nul is er toch gewoon een resulterend moment, wil toch niet zeggen dat de aeen hoekversnelling ondergaat.

In normaal bedrijf is er een moment dat door de riem op de riemschijf (en dus de as) wordt overgebracht => er is immers een verschil in trekkracht.
Het moment dat op de as van het apparaat inwerkt heeft een tegengestelde zin dan het moment wat uitwendig door de riem wordt uitgeoefend.
Hoe moet ik mij dat inwendig moment dan voorstellen: de riem beweegt in klokrichting en zal de riemschijf toch in dezelfde richting meenemen. En aangezien de as hier vast op staat zal deze toch ook in dezelfde richting draaien...

Kun je anders even iets uittekenen zodat ik het wel begrijp ?

danku

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Moment riemoverbenging

scan0003.jpg
scan0003.jpg (113.75 KiB) 412 keer bekeken

Berichten: 87

Re: Moment riemoverbenging

dag,

blijkbaar heb ik de situatie verkeerd geinterpreteerd/gelezen, dacht blijkbaar dat Ma op door de riem op de riemschijf wordt overgebracht ,stom eigenlijk ;)

uiteraard zal het apparaat weerstand ondervinden (Ma) van het geen het wil takelen bv. en daarvoor dient dan Mb

dus eigenlijk zal Mb in het begin eventjes groter moeten zijn dan Ma, de tweede wet van newton eigenlijk, en van zodra dat het in beweging is gebracht (constant toerental) geldt dan terug de eerste wet van newton, klopt deze redenering of sla ik de bal helemaal mis ?

danku

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Moment riemoverbenging

Je redenering klopt.

Berichten: 87

Re: Moment riemoverbenging

oke,

dankuwel voor je hulp

mvg

Reageer