Moment riemoverbenging
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 87
Moment riemoverbenging
dag,
onderstaande foto toont een riemschijf die wordt aangedreven door een riem zoals de configuratie laat zijn, men is geintereseerd in het moment dat via de riemschijf naar een mechanisch apparaat wordt overgebracht
Ax en Ay zijn gewoon de reactiekrachten van het steunpunt waar de riemschijf is in opgesteld.
dit is geen huistaak ofzo hoor, gewoon een inzichtsprobleem
om dit te weten te komen stelt men de evenwichtsvergelijking = de momentvergelijking op rondom het centrumpunt a
men veronderstelt hierbij dat:
- Ma het moment is dat wordt overgebracht van het appraat op de riemschijf, dit is gelijk en tegengesteld qua zin aan het moment dat door de riem wordt uitgoefend op de riemschijf
zodat: Ma-(600*8)+(355.4*8) = 0
Maar het moment dat op de as van het appraat inwerkt heeft toch dezelfde zin als de bewegingsrichting van de riemschijf...
Uit de momentvgl volgt dat dit namelijk niet zo is...
danku
mvg
onderstaande foto toont een riemschijf die wordt aangedreven door een riem zoals de configuratie laat zijn, men is geintereseerd in het moment dat via de riemschijf naar een mechanisch apparaat wordt overgebracht
Ax en Ay zijn gewoon de reactiekrachten van het steunpunt waar de riemschijf is in opgesteld.
dit is geen huistaak ofzo hoor, gewoon een inzichtsprobleem
om dit te weten te komen stelt men de evenwichtsvergelijking = de momentvergelijking op rondom het centrumpunt a
men veronderstelt hierbij dat:
- Ma het moment is dat wordt overgebracht van het appraat op de riemschijf, dit is gelijk en tegengesteld qua zin aan het moment dat door de riem wordt uitgoefend op de riemschijf
zodat: Ma-(600*8)+(355.4*8) = 0
Maar het moment dat op de as van het appraat inwerkt heeft toch dezelfde zin als de bewegingsrichting van de riemschijf...
Uit de momentvgl volgt dat dit namelijk niet zo is...
danku
mvg
- Pluimdrager
- Berichten: 6.591
Re: Moment riemoverbenging
Het moment dat op de as van het apparaat inwerkt heeft een tegengestelde zin dan het moment wat uitwendig door de riem wordt uitgeoefend. Het resulterend moment wat op de as van het apparaat inwerkt moet nul zijn.
De hoek versnelling die de as van het apparaat ondergaat is nul. De as heeft een constant toerental.
Je berekening klopt.
De hoek versnelling die de as van het apparaat ondergaat is nul. De as heeft een constant toerental.
Je berekening klopt.
-
- Berichten: 87
Re: Moment riemoverbenging
dag,
ik heb mss de verkeerde voorstelling van het geheel:
- de riemschijf zit vast verbonden op de as
- bedoeling is de as een constante snelheid te geven !
-de riem drijft de riemschijf aan
Als de momentvgl rond punt A verschilt van nul is er toch gewoon een resulterend moment, wil toch niet zeggen dat de aeen hoekversnelling ondergaat.
In normaal bedrijf is er een moment dat door de riem op de riemschijf (en dus de as) wordt overgebracht => er is immers een verschil in trekkracht.
Kun je anders even iets uittekenen zodat ik het wel begrijp ?
danku
mvg
ik heb mss de verkeerde voorstelling van het geheel:
- de riemschijf zit vast verbonden op de as
- bedoeling is de as een constante snelheid te geven !
-de riem drijft de riemschijf aan
Als de momentvgl rond punt A verschilt van nul is er toch gewoon een resulterend moment, wil toch niet zeggen dat de aeen hoekversnelling ondergaat.
In normaal bedrijf is er een moment dat door de riem op de riemschijf (en dus de as) wordt overgebracht => er is immers een verschil in trekkracht.
Hoe moet ik mij dat inwendig moment dan voorstellen: de riem beweegt in klokrichting en zal de riemschijf toch in dezelfde richting meenemen. En aangezien de as hier vast op staat zal deze toch ook in dezelfde richting draaien...Het moment dat op de as van het apparaat inwerkt heeft een tegengestelde zin dan het moment wat uitwendig door de riem wordt uitgeoefend.
Kun je anders even iets uittekenen zodat ik het wel begrijp ?
danku
mvg
-
- Berichten: 87
Re: Moment riemoverbenging
dag,
blijkbaar heb ik de situatie verkeerd geinterpreteerd/gelezen, dacht blijkbaar dat Ma op door de riem op de riemschijf wordt overgebracht ,stom eigenlijk
uiteraard zal het apparaat weerstand ondervinden (Ma) van het geen het wil takelen bv. en daarvoor dient dan Mb
dus eigenlijk zal Mb in het begin eventjes groter moeten zijn dan Ma, de tweede wet van newton eigenlijk, en van zodra dat het in beweging is gebracht (constant toerental) geldt dan terug de eerste wet van newton, klopt deze redenering of sla ik de bal helemaal mis ?
danku
mvg
blijkbaar heb ik de situatie verkeerd geinterpreteerd/gelezen, dacht blijkbaar dat Ma op door de riem op de riemschijf wordt overgebracht ,stom eigenlijk
uiteraard zal het apparaat weerstand ondervinden (Ma) van het geen het wil takelen bv. en daarvoor dient dan Mb
dus eigenlijk zal Mb in het begin eventjes groter moeten zijn dan Ma, de tweede wet van newton eigenlijk, en van zodra dat het in beweging is gebracht (constant toerental) geldt dan terug de eerste wet van newton, klopt deze redenering of sla ik de bal helemaal mis ?
danku
mvg