Puzzel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Puzzel

Hoi hoi!

Ik probeer wat beter te worden in het oplossen van puzzels maar zit vast bij de volgende. De vraag is: welk patroon met knikkers is volgens dezelfde logica gerangschikt als de bovenste vier patronen?

Het eerste dat opvalt is dat er vier kleuren zijn: oranje, rood, paars en geel. In de eerste drie patronen zijn er telkens twee knikkers van dezelfde kleur. In het laatste patroon (een rechte lijn) zijn er vier verschillende kleuren. Hieruit zou ik besluiten dat de correcte oplossing '1' is. Deze logica lijkt me echter wat simplistisch om tot de juiste oplossing te komen. Er moet, op een of andere manier een link zijn tussen de volgorde van de knikkers, in combinatie met de kleuren en het patroon. Ziet iemand deze logica of is '1' toch de juiste oplossing?

http://imageshack.us/photo/my-images/847/puzzel.gif/ (copy/paste deze link)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Puzzel

Archytas schreef:...

In het laatste patroon (een rechte lijn) zijn er vier verschillende kleuren. Hieruit zou ik besluiten dat de correcte oplossing '1' is.

..


In alle mogelijkheden hebben de knikkers verschillende kleuren, je redenering klopt niet. Ik neig ook naar oplossing 1 maar om een reden mbt de positie van de knikkers (Niks vergezocht).

Berichten: 2

Re: Puzzel

In alle mogelijkheden hebben de knikkers verschillende kleuren, je redenering klopt niet. Ik neig ook naar oplossing 1 maar om een reden mbt de positie van de knikkers (Niks vergezocht).


Om welke reden is dit dan? In patroon 1-3 zijn er precies telkens twee knikkers met dezelfde kleur. Maar ik merk nu ook pas dat in die gevallen er een knikker met een dunner, respectievelijk dikker streepje is...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Puzzel

Maar ik merk nu ook pas dat in die gevallen er een knikker met een dunner, respectievelijk dikker streepje is...
Ik denk niet dat dit belangrijk is.

Wat ik zie is dat in de opgave de knikkers steeds aan de rand van het bord liggen. In de 4 mogelijkheden die je hebt volgt enkel de eerste dat patroon.

Reageer