Vloeistof hard maken en daarna weer vloeibaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vloeistof hard maken en daarna weer vloeibaar

Bestaat er een vloestof die je mengt met een andere stof die daarna keihard wordt. Vervolgens kan je deze keiharde stof op ieder moment weer vloeibaar maken door er water bij te doen. Zowel het hard als het zacht maken dient in principe plaats te vinden zonder het keiharde spul te verhitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Vloeistof hard maken en daarna weer vloeibaar

Je kan proberen met een soort super absorberende kunststof.

Als je deze stof in contact brengt met water vormt deze een zeer volumineuze gel. Je kan normaal gesproken je reactievat omkeren zonder dat alles op de grond valt.

Bij toevoegen van een lepeltje NaCl en roeren wordt de gel vanzelf weer vloeibaar (best roeren met een glazen roerstaaf).

Helaas ben ik de naam van de absorberende kunststof vergeten. Maar vermoed dat het wel zou moeten lukken met polyacrylamide. Een samenvatting van de proef vind je hier
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Vloeistof hard maken en daarna weer vloeibaar

Ik vond nog volgende videoomtrent de gel.

Hier gebruikt men Natriumprop-2-enoaat.

De toevoeging van NaCl maakt de substantie opnieuw waterachtig.

Groeten
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 2

Re: Vloeistof hard maken en daarna weer vloeibaar

bedankt voor dit, toch zoek ik nog veel harder spul waar je met een stok niet doorheen kan komen

Reageer