Bestelsuggestie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Bestelsuggestie

Op dit moment wordt er inkoop gedaan in china van verschillende producten. Voor deze inkoop is er geen strategie ontwikkeld. Er wordt gekeken wat de forecast is die de klant van deze artikelen afgeeft. Hiervan worden de artikelen die reeds op voorraad zijn en in inkoop staan afgetrokken. Hierdoor is er inzicht in welke producten er nog ingekocht dienen te worden om de verkooporders af te dekken. Voor deze inkoop is de verdeling gemaakt in 4 bestelmomenten, dit om de transportkosten te beperken. Echter is dit tevens op niets gebaseerd.

Mijn vraag is nu: is er een formule om de optimale bestelsuggestie voor deze kwestie te berekenen?

Ik heb tevens gekeken naar de formule van Camp, maar deze gaat uit van 1 product. Hierdoor is het lastig om de verschillende producten te combineren en daar 1 zending van te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bestelsuggestie

de formule van Camp is niet echt toepasbaar in de praktijk, juist vanwege zijn eenvoud. Voor elk bedrijf zal de inkoopstrategie namelijk anders zijn.

Denk bijvoorbeeld alleen al aan de levertijden. Als je bedrijf producten in China bestelt en 6 weken moet wachten voordat ze geleverd zijn, moeten jouw klanten dus ook tenminste 6 weken wachten. Juist een snelle levering kan een dienst zijn naar jouw klanten toe waar je je mee kunt onderscheiden van de concurrenten. Je gaat dan voorraad houden, waardoor je strategie anders zal zijn dan een bedrijf die pas inkoopt als hij klanten heeft (die dus vervolgens wel 6-8 weken moeten wachten).

Daarnaast kan volume en markt ook een belangrijke rol spelen. De afname van grootte volumes kan zodanig gunstig zijn in de inkoopprijs (korting) en de transportkosten, dat dit opweegt tegen de kosten voor voorraadbeheer. Snel varierende markten kunnen ook een reden zijn om voorraad aan te houden, bijvoorbeeld bij de inkoop van grondstoffen zoals metalen, voedsel en brandstof.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Bestelsuggestie

Ja, ik ben er ook van overtuigd dat er voorraad aangehouden dient te worden, zodat er een snelle levering plaats zal vinden.

Deze voorraad kan berekend worden met de veiligheidsvoorraad + het gemiddelde verbruik tijdens de bestelperiode. Anderzijds kan de voorraad berekend worden met behulp van bootstrapping en het gemiddelde verbruik tijdens de bestelperiode. Hierdoor kan er snel uit voorraad geleverd worden en kunnen eventuele pieken opgevangen worden.

Uit de sommage hiervan komt de bestelsuggestie voort. De grens waarbij een bestelling geplaatst dient te worden.

Echter hoe kan ik berekenen wat dan het optimale aantal is dat besteld dient te worden? Ik dacht hiervoor de formule van Camp te gebruiken, echter hebben we ook met boodzendingen te maken van verschillende producten. hierdoor is het voordeliger om bestellingen te combineren.

Ik zou heel graag te weten komen welke oplossing hiervoor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bestelsuggestie

Zoals ik al eerder zij, er is hier geen standaard oplossing voor. Dit zul je zelf uit moeten rekenen.

Bijvoorbeeld, je hebt twee producten. Van product A bestel je \(x_A\) en van product B \(x_B\). Als de prijs wordt gegeven door respectievelijk \( p_A(x_A)\) en \( p_B(x_B)\), dan is de totale inkoopprijs:
\(p = p_A(x_A) \cdot x_A + p_B(x_B) \cdot x_B\)
Vervolgens kun je een formule opstellen voor de totale transportkosten, een voor de kosten van het voorraadbeheer en een voor de verkoop van de goederen. Vervolgens zijn er een aantal randvoorwaarden (minimale/maximale voorraad)

Dan heb je een minimalisatieprobleem die je met wiskundige technieken kunt oplossen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer