Roestverwijderaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Roestverwijderaar

Een product als HG roest e.a. oxidatievlekken verwijderaar schijnt roest te kunnen verwijderen zonder dat het een zuur bevat. Weet iemand toevallig wat het dan wel is, wat roest zomaar kan oplossen? :shock:

(Het schijnt bijv. ook geen marmer aan te tasten, dus erg aggressief kan de stof niet zijn, toch ;) )
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Berichten: 74

Re: Roestverwijderaar

Ik geloof dat cola ook roest verwijderde, maar vraag me niet welke werkende stof daar dan in zit..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Roestverwijderaar

Ik geloof dat cola ook roest verwijderde, ......
Dat is een fabel die een poosje geleden bij Mythbusters is ontmaskerd.

Berichten: 2.746

Re: Roestverwijderaar

JoolzZ schreef:Ik geloof dat cola ook roest verwijderde, ......
Dat is een fabel die een poosje geleden bij Mythbusters is ontmaskerd.
?

in cola zit H3PO4 die met de ijeroxides reageert, en oplost

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Roestverwijderaar

Ik geloof dat cola ook roest verwijderde


Ik heb er alleszins al vaak vastgeroeste schroeven mee losgekregen.

Ik moet er wel bij zeggen enkel met "echte" Coca Cola...

(oei, sluikreclame... :wink: )

Re: Roestverwijderaar

Als je roest wilt verwijderen zonder een sterk zuur te gebruiken moet je het proberen met complexvormers. Zwakke zuren als citroenzuur en wijnsteenzuur kun je als roestverwijderaars gebruiken. Om succes te hebben moet je ze zo geconcentreerd mogelijk toepassen. Ook EDTA is te overwegen. (Ethyleen Diamine Tetra-Azijnzuur) Dit is een bekende complexvormer voor diverse metalen. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Roestverwijderaar

Ook EDTA is te overwegen. (Ethyleen Diamine Tetra-Azijnzuur) Dit is een bekende complexvormer voor diverse metalen.             H. Zeilmaker
Wat is dan precies de kleur van het complex dat vevolgens met het ijzer gevormd wordt?

Zou tannine misschien ook kunnen werken, dat vormt dan met ijzer toch inkt?
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roestverwijderaar

Ik koop ijzer-EDTA per 20 kg voor gebruik als sporen-elementvoeding in voedingsoplossing voor tuinbouwgewassen (substraatteelt) In poedervorm heeft het ongeveer de kleur van de emoticonnetjes in deze fora, een tikje donkerder. Het is zo'n beetje het goedkoopst verkrijgbare ijzerchelaat, maar niet zo stabiel bij alkalische pH's.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Roestverwijderaar

JoolzZ schreef:Ik geloof dat cola ook roest verwijderde, ......
Dat is een fabel die een poosje geleden bij Mythbusters is ontmaskerd.


Volgens mij kwamen ze tot de conclusie dat je geen vlees kon oplossen en nog meer van die dingen, maar dat het juist wel goed werkte als schoonmaakmiddel en tegen roest.

Ik kan het mis hebben, is al weer een tijdje geleden dat ik die aflevering gezien heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Roestverwijderaar

JoolzZ schreef:Ik geloof dat cola ook roest verwijderde


Ik heb er alleszins al vaak vastgeroeste schroeven mee losgekregen.

Ik moet er wel bij zeggen enkel met "echte" Coca Cola...

(oei, sluikreclame... :wink: )


onzin, dit kan ook met 7up, sinas, bronwater, bier etc..

zoals gezegd, een fabel, alleen het co2 helpt een klein beetje om iets los te weken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roestverwijderaar

volgens Mary-Ellen heeft van Gelderen gelijk:

http://www.wackyuses.com/coke.html
Loosen a rusted bolt. Mary Ellen suggests applying a cloth soaked in a carbonated soda to the rusted bolt for several minutes.
Mary Ellen is de schrijfster van zo'n huishoudtipsboekje (zie link, geweldig)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Roestverwijderaar

onzin, dit kan ook met 7up, sinas, bronwater, bier etc..

zoals gezegd, een fabel, alleen het co2 helpt een klein beetje om iets los te weken.


wat hierboven staat is grote onzin. bronwater bevorderd het roest proces alleen maar. en bier staat al helemaal los van dit onderwerp. in bier zitten niet dezelfde stoffen als in cola. en oja sorry dat ik iemands anders gebruikersnaam heb gebruikt maar ik ben geen lid dus. Ik zal het trouwens navragen in mijn natuur scheikunde les.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Roestverwijderaar

Ik bedacht opeens dat de stof weleens een sulfide kon zijn. Dat was goed te ruiken: rotte-eieren-lucht. Na wat googelen kwam ik op MoS2, kan dit kloppen?
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Berichten: 124

Re: Roestverwijderaar

rotte eiren doet meer denken aan H2S, me dunkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Roestverwijderaar

Ik denk niet dat ze H2S in een roestoplosser stoppen, daar is het iets te giftig voor :roll:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Reageer