Deuterium in oceaan gemaakt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Deuterium in oceaan gemaakt?

Ik heb begrepen dat de aarde nog zo warm van binnen is door radioactief verval. Nu weet ik niet precies welke isotopen en welk verval, maar mogelijk komen er neutronen bij vrij. Nu heb ik nog niks gehoord over radioactieve lava, maar een paar miljard jaar geleden zou magma misschien dusdanig radioactief geweest kunnen zijn. Is het mogelijk dat wanneer er toen magma in de diepzee uit de bodem kwam, het water heel veel neutronen heeft opgenomen en er zo deuterium in onze oceanen is gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Deuterium in oceaan gemaakt?

Het Deuterium op aarde is stabiel en waarschijnlijk al zou oud als het heelal, dus gemaakt tijdens de bigbang.

Er zijn geen bekende processen behalve de bigbang en fusie in de zon die deuterium kunnen maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Deuterium in oceaan gemaakt?

Er zijn geen bekende processen behalve de bigbang en fusie in de zon die deuterium kunnen maken.
Deuterium is toch juist de "input" van (de laagste vorm van) fusie? (H→He)

Of heet het ook (kern?)fusie als als je een normaal waterstofatoom en een neutron bij elkaar propt?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Deuterium in oceaan gemaakt?

De eerste stap in de proton-proton chain kernfusie is de samensmelting van twee protonen tot deuterium (plus positron en neutrino).
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer