Bezit & gebruiken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Bezit & gebruiken

Ik ben aan het nadenken over de begrippen Bezit en Gebruik.

Nu wil ik deze twee begrippen vergelijken met de begrippen Conservatief en Progressief.

Zijn er wetenschappelijke resultaten bekend die deze begrippen met elkaar in verband brengen?

Interessante uitkomsten zouden bijv. zijn:

* Conservatieve mensen focussen meer op bezit, of omgekeerd.

* Progressieve mensen bezitten meer dan conservatieven, of omgekeerd.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Bezit & gebruiken

Hii,

Is dit wat? Staat hier veel over in.. ook verbanden. ;)

http://www.tegenwicht.org/22_conserv/behoud.htm

Berichten: 5

Re: Bezit & gebruiken

Bezit en gebruiken,

Bezit heeft een emotionele inhoud welke met een gevoel van veiligheid te maken heeft ? Het is fysiek aanwezig evenals bijv . de handen .het is buiten , en toch behoort het er bij.

Gebruiken kan slaan op bepaalde gewoonten , maqar in dit verband eerder het in gebruiknemen, en dat gebeurt door handelingen te verrichten .

tot zover.

Berichten: 5

Re: Bezit & gebruiken

Bezit kan gezamelijk zijn,is de belevingsinhoud dan anders dan bij persoonlijk bezit?en welke relatie heeft het tot het verbruiken?

De betekenissen van beide uitdrukkingen(bezit en gebruiken)hebben deze een eigen geschiedenis?M.i.hangt het samen met culturele ontwikkeling van de mensen bijv. o.a.op het gebied van het zich voorzien van middelen van bestaan.

Berichten: 5

Re: Bezit & gebruiken

Hallo pinkeltje,

Heb de link bezocht .Wel intressant .Wat zeg jij ervan Johan ?

Wat mij betreft,ik wil het accent leggen op de oorspronkelijke betekenis van de begrippen " bezit en gebruiken "om dan van daaruit te gaan naar

wat het betekend in de verhoudingen van mensen onderling.

Mijn berichten 1 en 2 zijn een aanloop daartoe.Dus eigenlijk van het algemene ,naar het speciale van het onderwerp.

In het algemeen zijn de begrippen voor iedereen in alle tijden aanwezig.Zij staan wel in verschillende betrekkingen tot elkaar als het gaat om verhoudingen tussen mensen . Ook dat is toch van alle tijden zolang er mensen zijn??

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bezit & gebruiken

menado schreef:Hallo pinkeltje,

Heb de link bezocht .Wel intressant .Wat zeg jij ervan Johan ?
Dit topic was al bijna een half jaar oud toen je het heropende. Pinkeltje is al een half jaar niet meer op WSF geweest.

Verder wil ik je met aandrang vragen om je berichten en taalgebruik te verzorgen en het forum niet te gebruiken als blog voor eigen ideeën.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Bezit & gebruiken

De begrippen "bezit en gebruiken" zijn niet makkelijk te plaatsen . Dat is met veel dingen zo waar in het dagelijks leven weinig bij stil gestaan wordt.

Daarom is het meer bewustmaken daarvan een aanvulling op het beeld wat de mens van zichzelf heeft .

Dat is een positieve motivering.Daarmede kan het zelfbeeld versterkt worden .Vooral in deze tijd een mooie opgave en biedt daarom mogelijkheden tot discussie.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Bezit & gebruiken

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk heb ik de email van het antwoord van Pinkeltje gemist. Zag deze afgelopen week pas.

Ik zal de pagina eens rustig doorlezen.

De reden achter mijn vraag is, dat ik in de huidige maatschappij merk dat we erg gefocust zijn op bezit.

Ik ben op zoek naar de motivatoren voor dit gedrag. Waarom willen we zoveel bezitten?

Terwijl we er aantoonbaar weinig tot niets mee doen.

Is dat een oud instinct? Is het nuttig?

Mijn gevoel zegt dat we meer zouden moeten focussen op het beleven (gebruiken), dan op het bezit van fysieke zaken.

Persoonlijk ben ik helemaal gek op supersnelle auto's. Heb zelfs mogen racen in formule auto's. Dat is supergaaf.

Maar ik heb mezelf vaak de vraag gesteld; gaat het me om het bezit of de ervaring van het rijden.

Bij mij persoonlijk gaat het om het laatste, al moet ik bekennen dat het bezit ook wel aantrekkelijk is, omdat dat een boodschap naar anderen is dat je succesvol bent. Maar ik begrijp meteen dat dat ook een illusie is.

Aangezien we qua resources in de wereld tegen grenzen aanlopen, is een verschuiving van bezit naar gebruik/belevenis volgens mij een noodzaak.

Johan
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Reageer