Berekening beursgenoteerde aandelen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 61

Berekening beursgenoteerde aandelen

Hey allemaal,

Ik vraag me af hoe de waarden van de aandelen bijna elke seconde berekend worden van de beursgenoteerde ondernemingen.

Enige wat ik kan bedenken is het contant maken van de toekomstige kasstromen tegen verdisconteerde rentevoet inclusief risico's. Maar ik begrijp niet waarom de waarden elke seconde veranderen? Schommelen de toekomstige kasstromen per seconde zo erg of ligt het aan iets anders? Iemand die er meer over weet?

Bij voorbaat bedankt! ;)

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Interessante vraag! Ik weet het antwoord ook niet, het enige dat ik mij kan voorstellen is dat men een gemiddelde neemt van de bedragen waarvoor de betreffende aandelen op dat moment verhandeld worden. Maar hoe komt men aan al die gegevens? En wat telt men wel of niet mee? Gaat alle handel via een officiële beurs?

Ik ben maar een leek op dit gebied...


Re: Berekening beursgenoteerde aandelen



Dat komt aardig in de buurt, maar is nog geen exacte definitie. Is de koers letterlijk de prijs waarvoor het laatste aandeel van het betreffende bedrijf op de betreffende beurs verhandeld is? En wat dan als er iemand aandelen voor idiote prijzen koopt of verkoopt met het doel de koersen te manipuleren? Of wordt er toch een zekere middeling toegepast?

Berichten: 156

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Ik ben ook een leek hierin.

Ik denk, zelfs al is er geen uitmiddeling, zal de prijs van die idioot enkel beperkt blijven tot een piek in de grafiek. Want daarna gaat de gewone marktwerking weer spelen (tenzij andere beleggers een signaal zien in die piek, maar dan gooi ik ze ook meteen maar bij de idioten).

Overigens heb ik ook nog een vraag mbt de beurs:

Stel er is slechts 1 verkoper en 1 inkoper.

De verkoper verkoopt als de prijs meer dan 20€ is.

De inkoper koopt als de prijs lager dan 30€ is.

Wie 'wint'?

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

venra schreef:Overigens heb ik ook nog een vraag mbt de beurs:

Stel er is slechts 1 verkoper en 1 inkoper.

De verkoper verkoopt als de prijs meer dan 20€ is.

De inkoper koopt als de prijs lager dan 30€ is.

Wie 'wint'?
Als er slechts één verkoper en één inkoper zijn is er volgens mij géén door de markt gegeven prijs (zij zijn dan immers zelf "de markt"). Het uitgangspunt klopt dus niet.

Maar los daarvan, als je ervan uitgaat dat er hoe dan ook een transactie plaats vindt heeft de koper niet meer de vrijheid van de koop af te zien en wint dus de verkoper. De prijs is dan bijna 30 euro.

Dat is tenminste wat ik zou denken...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

venra schreef:Ik ben ook een leek hierin.

Ik denk, zelfs al is er geen uitmiddeling, zal de prijs van die idioot enkel beperkt blijven tot een piek in de grafiek. Want daarna gaat de gewone marktwerking weer spelen (tenzij andere beleggers een signaal zien in die piek, maar dan gooi ik ze ook meteen maar bij de idioten).

Overigens heb ik ook nog een vraag mbt de beurs:

Stel er is slechts 1 verkoper en 1 inkoper.

De verkoper verkoopt als de prijs meer dan 20€ is.

De inkoper koopt als de prijs lager dan 30€ is.

Wie 'wint'?
Alle aandelen worden verkocht aan 30€. De inkoper koopt steeds aan de hoogste prijs.

Stel dat er 3 kopers zouden zijn, 1 van 30€, 1 van 20€ en 1 van 10€, dan verkoop je eerst aan die van 30€ tot die verzadigd is voor 30€, dan verkoop je aan die van 20€ tot die verzadigd is aan 20€, en vervolgens verkoop je niets meer. Als er verschillende kopers zijn van 20€, is het
Dat komt aardig in de buurt, maar is nog geen exacte definitie. Is de koers letterlijk de prijs waarvoor het laatste aandeel van het betreffende bedrijf op de betreffende beurs verhandeld is? En wat dan als er iemand aandelen voor idiote prijzen koopt of verkoopt met het doel de koersen te manipuleren? Of wordt er toch een zekere middeling toegepast?


De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen, net zoals op de vrijdagmarkt de prijs van een paar sokken de prijs van de verkoper met de laagste prijs is. Hoe het werkt als er helemaal geen aanbieders zijn weet ik niet. (misschien is het dan wel de laatst betaalde prijs?)

Maar het klopt, op die manier kun je inderdaad de koersen manipuleren, maar enkel naar beneden en door er veel geld aan te verliezen. Dat is dus helemaal niet erg, je hangt zoals eerder gezegd enkel de idioot uit. Bovendien moet je dan meer aandelen te koop aanbieden dan er gevraagd worden (zoals in het eerste puntje uitgelegd) voordat je de markt echt laag krijgt.

Vroeger was dit onmogelijk, maar tegenwoordig gebeuren er af en toe van die 'flashcrashes' door computersystemen die op microsecondenschaal een foute beslissing genomen hebben.

Afbeelding

Edit: ik heb het nog even opgezocht, en wat ik zeg klopt grotendeels, maar blijkbaar is het niet mogelijk om de marketspread te kennen. Je kent dus enkel de laagste verkoper en sommige andere, maar niet alle andere verkopers. Voor meer info.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 61

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen
En hoe wordt überhaupt de waarde van een aandeel berekend? Is dat wel gewoon op basis van netto kasstromen die contant worden gemaakt vervolgens gedeeld worden door aantal aandelen?

Bedankt allemaal ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen, net zoals op de vrijdagmarkt de prijs van een paar sokken de prijs van de verkoper met de laagste prijs is. Hoe het werkt als er helemaal geen aanbieders zijn weet ik niet. (misschien is het dan wel de laatst betaalde prijs?)
De koers is altijd de laatste koers waartegen aandelen daadwerkelijk verhandeld zijn. Daarnaast zijn er op ieder moment bied- en laatprijzen van mensen die willen handelen, maar alleen tegen de prijs die zij in gedachten hebben.

Als er paniek uitbreekt en velen "bestens" willen verkopen daalt de koers naar die van de hoogste bieder die dan de aangeboden aandelen moet kopen, daarna naar die van de één na hoogste, enzovoort. Er zijn altijd wel bieders die een biedkoers van bijvoorbeeld 1 cent, of 2 cent, of wat dan ook hebben inliggen om, als er een crash is, spotgoedkoop aandelen te verkrijgen als alle serieuze bieders voorzien zijn en er geen andere bieders meer over zijn behalve deze bodemvissers. Dat is wat er gebeurde in de flashcrash waarbij sommige aandelen door de vele verkopen ineens een koers van slechts 1 cent kregen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

De koers is altijd de laatste koers waartegen aandelen daadwerkelijk verhandeld zijn.
Heb je daar een bron voor, want ik vind bronnen voor beide definities ;)

Mijn versie: http://richard-wilson.blogspot.com/2004/10...fine-stock.html

http://www.investorwords.com/8702/stock_price.html

http://www.wikiwealth.com/dictionary:stock-price

Jouw versie: http://www.accountingglossary.net/definition/435-Share_Price
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Ik had beter kunnen schrijven: De gerapporteerde koers is altijd de laatste koers waartegen aandelen daadwerkelijk verhandeld zijn. (Ik heb daar geen internetlink van, maar het is gewoon zo.)

Dat is de koers die 's avonds op teletext of internet staat, en morgenochtend in de krant. Maar dat is waarschijnlijk niet de koers waartegen je morgenochtend nog kunt handelen. Veel leken zien 's avonds dat de beurs hard gedaald is, raken in paniek, willen de volgende ochtend verkopen, geven een bestens-order af, en zijn daarna boos omdat ze veel minder voor hun aandelen kregen dan de koers die zij laatst gezien hadden, en voelen zich opgelicht. Maar het is hun onbekendheid met de spelregels die de oorzaak is. Men kan immers een ander niet verplichten hun aandelen nog tegen de koers van gisteren over te nemen terwijl Wallstreet en Azie inmiddels verder gedaald zijn.

Bij vaak verhandelde aandelen, zoals die in de AEX of Bel20, is de gerapporteerde koers natuurlijk altijd: of de biedprijs, of de laatprijs. Maar bij aandelen waarin heel weinig gehandeld wordt kan dat heel anders zijn. Bijvoorbeeld: laatste verhandelde koers was om 17 uur op 20,0 euro (daarna geen aandelen meer verhandeld die dag) maar bij sluiting beurs om 17:30 uur zijn de bied- en laatprijzen gedaald naar 19,7 en 19,8 euro (of gestegen naar 20,2 en 20,3 euro). Op teletext, internet en krant zal die laatst verhandelde koers van 20,0 euro vermeld worden.

Maar om de oorspronkelijke vraag van de topicstarter te beantwoorden: aandelen zijn niet meer waard dan wat de gek ervoor geeft.

Professionals proberen wel een theoretische prijs te bepalen maar daar trekt de massa zich toch niets van aan. Daarom zijn er altijd bubbels en crashes in aandelenmarkten. Het wordt de laatste jaren steeds erger door allerlei hefboomprodukten die ook voor leken beschikbaar zijn, zoals opties en turbos.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Ah, ik denk dat ik het doorheb. Dus:
De marktprijs/koers is de prijs van de laagste aanbieder van die aandelen,
Maar:
De gerapporteerde koers is de prijs van de laatste transactie.
De marktprijs en de koers zijn niet altijd hetzelfde, afhankelijk van je definitie van 'koers'.
En hoe wordt überhaupt de waarde van een aandeel berekend?
Dat moet je zelf uitmaken. Een citroen is voor jou zoveel waard als wat jij er voor wil geven, hetzelfde voor een aandeel. De marktwaarde van een aandeel wordt gewoonlijk bepaald met de gerapporteerde koers.

Met kasstromen heeft dat gewoonlijk niets te maken. De waarde van een aandeel ligt samen met de verwachtingen van toekomstige dividenden, en met macht en invloed in het bedrijf. Een bedrijf kan gigantische netto kasstromen hebben, maar een lage waarde omdat ze nooit dividenden uitkeert. En omgekeerd, een bedrijf met een kleine netto kasstroom kan een hoge waarde hebben omdat ze het steeds volledig uitkeert in dividenden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Wat ik als leek nog vreemd vind is dat het volume van die laatste transactie kennelijk geen rol speelt. Dat maakt het mogelijk door minimale transacties op het juiste moment de gerapporteerde koers te manipuleren. Omhoog zou ook kunnen door af te spreken dat iemand je overgewaardeerde aandelen afneemt (en daar anderszins dan weer voor beloond wordt).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Wat ik als leek nog vreemd vind is dat het volume van die laatste transactie kennelijk geen rol speelt. Dat maakt het mogelijk door minimale transacties op het juiste moment de gerapporteerde koers te manipuleren. Omhoog zou ook kunnen door af te spreken dat iemand je overgewaardeerde aandelen afneemt (en daar anderszins dan weer voor beloond wordt).
Je kunt je koper niet kiezen als je over de beurs gaat verkopen. Dus hier zou je vriend ook van alle andere lagere verkopers moet kopen voordat die vriend dan jouw aandeel kan kopen. Dus ook hier wordt de echte marktprijs weergegeven, want er is echt iemand die aan die zotte prijs wil kopen. (namelijk jij en je vriend samen)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Berekening beursgenoteerde aandelen

Je kunt je koper niet kiezen als je over de beurs gaat verkopen. Dus hier zou je vriend ook van alle andere lagere verkopers moet kopen voordat die vriend dan jouw aandeel kan kopen.


Is het verboden om niet het goedkoopste aanbod te kiezen? ;)

Reageer