Elektronenverschuiving in ch3 oh

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 226

Elektronenverschuiving in ch3 oh

In de structuurformule CH3 OH moeten we de elektronenverschuivingen aanduiden.

O krijgt een partiële negatieve lading. Het H-atoom eraan een positieve lading maar C die gebonden is aan de 3 H-atomen. Wat voor lading krijgt die ? Deze is zowel gebonden aan de H-atomen als aan het C atoom . Het atoom met de grootste elektronegativiteit krijgt een partiële negatieve lading. Als ik kijk t.o.v . de H-atomen zou C een negatieve lading moeten krijgen. Maar t.o.v. het O - atoom zou het een positieve lading moeten krijgen.

Kan iemand me hieruit helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenverschuiving in ch3 oh

Ik heb even een figuur zitten maken,
Methanol.gif
Methanol.gif (4.38 KiB) 453 keer bekeken
Zoals je zelf al aangaf krijgt zuurstof een grote partiële negatieve lading, ook koolstof is sterker elektronegatief dan waterstof, bijgevolg krijgt het C-atoom net zoals het zuurstofatoom een partieel negatieve lading. Merk echter op dat deze een stukje kleiner is dan bij het O-atoom, dit te wijten aan het (kleinere) verschil in EN-waarde tussen de H-atomen en het C-atoom. Verder krijgen alle waterstofatomen een partieel positieve lading.

Doordat het zuurstofatoom sterker partieel negatief geladen is dan het koolstofatoom wordt de C-O binding gepolariseerd naar O toe. De elektronen schuiven wat meer naar het O-atoom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Elektronenverschuiving in ch3 oh

Erg dank voor de uitleg en duidelijke tekening. ;)

Ik blijf het wat moeilijk hebben met die 2 gelijke negatieve ladingen (C-O)naast elkaar.

Het meest elektronegatieve element krijgt dan een gedeeltelijke negatieve lading (O) en het atoom C dan toch een positieve lading. Want dat is toch minder elektronegatief als O??

(In mijn cursus staan nl. alleen maar voorbeelden met tegengestelde ladingen naast elkaar.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenverschuiving in ch3 oh

Als je nu even enkel het CH3 gedeelte van de figuur bekijkt, dan zijn we het erover eens dat alle drie de H-atomen een positieve lading krijgen. Het C-atoom krijgt dan een partieel negatieve lading als gevolg van het verschil in elektronegativiteit.

Verder weten we zeker dat het O-atoom héél sterk elektronegatief is, dit krijgt dus een grote negatieve lading.

Als je nu de twee delen aan elkaar hangt zit je inderdaad met twee dezelfde ladingen naast elkaar, maar dit is niet zo erg want de kleine negatieve lading op het C-atoom is in feite meer positief dan de grote negatieve lading op het O-atoom. Vergelijk het met een lift, als je op -1 zit dan ben je dichter bij een positieve verdieping dan als je op -5 zit.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Elektronenverschuiving in ch3 oh

Ah zo Prima. Ik had het vooral wat moeilijk met de 2 gelijke ladingen naast elkaar . Maar je uitleg begrijp ik nu wel.Dank je. ;)

Nu staat er in mijn cursus een structuurformule CH3-CH=O .

Bij C staat een gedeeltelijke pos. lading en O een gedeeltelijke negatieve lading en zoals ik het nu ook begrepen heb zou C hier toch ook een gedeeltelijke negatieve lading moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenverschuiving in ch3 oh

katje schreef:Nu staat er in mijn cursus een structuurformule CH3-CH=O .

Bij C staat een gedeeltelijke pos. lading en O een gedeeltelijke negatieve lading en zoals ik het nu ook begrepen heb zou C hier toch ook een gedeeltelijke negatieve lading moeten krijgen.
Deze vraag gaat hier verder. Hier komt dan ook een slotje
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gesloten