Printplaten etsen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Printplaten etsen

Hallo,

Omdat ik met een paar SMT ic-tjes zit wilde ik een paar adaptertjes maken om ze op een gewone manier te gebruiken.

Daarvoor moet ik een paar printplaatjes etsen.

Echter, ik heb nu al twee volledige plaatjes verprutst met test-etsjes met verschillende belichtingstijden, verschillende matertialen om op te drukken, verschillende ontwikkelaars, verschillende etsmiddelen en verschillende tijden.

Nudat er maar juist genoeg 'plaat' overblijft voor nog één testplaatje en één adaptertje kan het geen kwaad om eens te vragen wat er niet goed is.

Dus de plaatjes die ik kocht zijn deze:

In de catalogus van gotron op http://www.gotron.be/ C1.3 FOTOGEVOELIGE PLATEN

Als belichtingsbron gebruik ik een gewone blacklight UV lamp. Sommigen zeggen dat het met een blacklight niet zo goed gaat en anderen zeggen dan weer dat het uitstekend gaat, dus ik weet niet of de keuze van de lamp iets uitmaakt.

Ik heb belichtingen van 1,2,3,4,5, 6,7.5, en 10 minuten uitgeprobeerd met transparanten en 5,7.5,10,15 en 20 minuten met kalkpapier.

Uit foto's die ik te zien kreeg op het internet toonden dat de gebieden die niet belicht werden er geel moesten uitzien.

Mijn gele strepen waren het duidelijkst met transparant en een belichting tussen 3 en 5 minuten. (hoger dan 5 minuten en alles wordt blijkbaar belicht).

(en ik heb het ook eens geprobeerd met een onbedekt stukje dat een uur is belicht)

Dan, het ontwikkelen.

Blijkbaar is ontwikkelen met Na2SiO4 veel gemakkelijker dan NaOH en het kwam goed uit want ik had er nog een liter staan.

Op de fles staat geen concentratie aangegeven, het was gewoon als een fles "vloeibaar glas" gekocht.

Nu, als ontwikkelaar heb ik verschillende concentraties geprobeerd "natrium silicaat uit fles / water" : 1/9 ,1/7, 1/3, 1/1.

Bij de hoge concentraties gebeurt er gedurende eerste 3-5 minuten niets, en dan beginnen de gele streepjes vager te worden tot ze weg zijn. (ik neem aan dat het dan al verprutst is). Als ik ze in het etsmiddel leg (HCL en H2O2) gebeurt er niets, er wordt niets weggeëtst.

Bij een lagere concentratie van 1/7 gebeurt er ook niets de eerste minuten, maar ik ben eens vergeten (49 minuten)

mijn plaatje er uit te halen en het bleek mogelijk met mijn vingernagel gedeeltelijk een donker laagje van de belichte

gebieden te schrapen waardoor voor het eerst echt koper ontbloot werd. (dit was het geval bij het stukje dat 3 en 5 min. was belicht.)

Op deze manier heb ik dan twee pogingen gedaan om eens het printplaatje van een Pinguino te etsen. De eerste is nog redelijk goed gelukt behalve dat het iets meer dan een uur duurde en dat op verschillende plaatsen iets te veel koper is weggeëtst en op andere plaatsen te weinig.

De tweede keer het zelfde alleen erger, in het midden is er nog een hele hoop koper aanwezig en langst de zijkanten zijn de banen zelfs helemaal weggegeten.

Dan heb ik nog een paar keer geprobeerd op de zelfde methode maar het is nooit meer goed gekomen.

Uit frustratie heb ik dan eens NaOH gebruikt 7 gram in 0.7 L water zoals op het pakje stond. Maar nu gebeurde er weer niet veel de eerste 3 minuten en dan opeens zijn de lijntjes weer weg zoals bij de hogere concentratie natrium silicaat.

En het plaatje is weer inert voor het etsmiddel.

Ook, als etsmiddel werd geprobeerd: 2 delen HCL (24%) en 1 deel H2O2 (5%) , 3/1 en 2/1. En ook eens met 80% azijnzuur en H2O2.

Het etsmiddel moet werken, want een koperdraadje oxideert direct en verspreidt direct een groene wolk.

Dus eigenlijk, hoe kan ik zien wanneer mijn plaatje goed is belicht?

Wat is er mis met mijn ontwikkelaar?

Iemand een idee?

Berichten: 186

Re: Printplaten etsen

Een goede belichting is een UV gezichtsbruiner.

+/- 2.5 minuten belichten.

Ontwikkelen met 1/2 theelepeltje NaOh pareltjes

goed opgelost in 250 mL warm water.

printje beetje heen en weer bewegen

wanneer het patroon duidelijk is printje direct afspoelen

onder de kraan.

Etsen kan met diverse soorten etsmiddel, kun je

warm houden au bain marie +- 40 C ca 30 minuten.

Reageer