Polariteit bij cis dichlooretheen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 226

Polariteit bij cis dichlooretheen

1,2 trans-dichlooretheen is apolair en 1,2 cis dichlooretheen is polair

Als ik de structuurformule bekijk van 1,2 trans-dichlooretheen zie ik dat deze niet symmetrisch is. Dus weet ik dat die apolair is , 1,2 cis dichlooretheen is wel symmetrisch dus is deze polair. Aan de hand van deze regel kan ik weten of er al dan niet polariteit is.

Maar als ik mij nu die beiden molecule voorstel hebben ze toch allebei een positieve en negatieve kant. Ik zie eigenlijk niet goed in dat de enen niet polair en de andere wel polair is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

De binding tussen Cl en C is een polaire atoombinding. Dat geldt voor beide structuren.

Dit maakt de Cl's een beetje min en de C's een beetje +

Een molecuul is een dipoolmolecuul als het zwaartepunt van de negatieve lading niet samenvalt met het zwaartepunt van de positieve lading.

Het zwaartepunt ligt halverwege de verbindingslijn van de ladingen. (bij twee gelijke ladingen)

Probeer het zwaartepunt voor de positieve lading en voor de negatieve lading een te bepalen. Eerst voor cis en dan voor trans.

(Ik denk tenminste dat dat de bedoeling van je vraag is.)

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Dat begrijp ik van die zwaartepunten.

Maar als ik mij die molecule visueel tracht voor te stellen , heeft die molecule transdichlooretheen toch ook een gedeeltelijke positieve en negatieve zijde? En lijkt deze ook polair.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Verduidelijkt deze afbeelding het een beetje?

Afbeelding

In het apolaire geval worden de ladingen door elkaar 'opgeheven' wegens hun symmetrie.

De eerste is dus apolair en de tweede is polair. Dat komt doordat in de eerste molecule de twee polaire bindingen tegengesteld gericht zijn waardoor ze elkaar opheffen. dat gebeurt bij de twee niet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Voor mij lijkt het alsof de tweede molecule symmetrisch is?? In het midden kan je toch een lijn trekken . De twee helften zijn toch elkaars spiegelbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Je moet het anders bezien: trek een lijn tussen de
\(\delta^+\)
, en duid het midden van die lijn aan. Dat is het positieve ladingscentrum. Doe nu hetzelfde voor de
\(\delta^-\)
. Dat is het negatieve ladingscentrum. Vallen deze samen? Neen! Dus er is wel degelijk een polair karakter in de molecule. Zie je dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Eerlijk gezegd ik zie het niet . ;) Ik heb een heel ander beeld van symmetrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Kijk naar de onderstaande afbeelding. De cirkels stellen positief en negatief ladingscentrum voor. Die vallen niet samen en zorgen er dus voor dat de molecule aan de ene kant negatief geladen is en aan de andere kant positief. Begrijp je dat?
expl.png
expl.png (3.97 KiB) 892 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

zoals je mij het nu verklaart , begrijp ik het .Bij de eerste zullen de zwaartepunten van de gedeeltelijke pos en neg ladingen samenvallen (in't midden van de dubbele binding C) dus apolair. Bij de tweede tekening vallen ze niet samen.

Dus polair.

Dat is duidelijk. Dank je voor tekening.

Wat betreft die symmetrie . Dat heb ik nog niet zo goed begrepen. Het is nogal verwarrend.

vb. bij C6H14 zie je een duidelijke symmetrie en het is ook apolair.

Bij CO2 zie je die symmetrie ook------------->ook apolair

Maar bij die cis zie ik wel een symmetrie maar bij die trans niet hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Bij die trans is er ook symmetrie: puntsymmetrie ten opzichte van het middelpunt van de dubbele C-binding. Je staart je teveel blind op dat woordje symmetrie. Het moet om ruimtelijke symmetrie gaan. Je moet trouwens kijken naar symmetrie van de ladingen, dus bij het cis geval hierboven: dat is symmetrie ten opzichte van een rechte. Daar heb je niets aan zoals je ziet, want dat het positieve en negatieve ladingscentrum op één rechte liggen is altijd zo; door twee verschillende punten kan je steeds een rechte trekken. Het moet gaan om punt-symmetrie. En die is bij het cis-geval duidelijk niet aanwezig. Mee eens?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Ok dan moet ik kijken naar de symmetrie van de ladingen.

Mijn probleem is echter dat er in heel mijn cursus nergens iets staat over de ruimtelijke structuur van moleculen . Enkel dat als een atoom een vrij elektronenpaar heeft dat er dan een bindingshoek is.

Het enige wat staat in mijn cursus om de polariteit te bepalen is dat het zwaartepunt van de gedeeltelijke negatieve lading niet mag samenvallen met de partiële neg. lading. Bij een deel moleculen zoals H2O en HCl is dat duidelijk maar eens dat 3 of meer atomen een binding maken vind ik het een probleem!

Dat toepassen van dat zwaartepunt vind ik echt niet altijd even simpel als je de geometrische structuur niet kent.

Ik heb er al wat van opgezocht maar het gaat vaak zo ver dat ik uiteindelijk niet meer weet wat belangrijk is en niet.

Je hebt lineaire , trigonale en tetraëder en nog veel meer? Zijn die ik nu opnoem de meest voorkomende??

vb. bij HNO3 en NH3 en NO3-1 hoe verklaar je juist met die zwaartepunten dat die moleculen polair zijn?

PS:Is er nergens een goede site over het bepalen van de polariteit ??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Je hebt een goede cursus nodig en een grotere basis...

HNO3

Kijk eens hoe die molecule eruitziet. Dat moet je zelf weten.

NH3

De buiging (atomen liggen niet in hetzelfde vlak door het elektronpaar van de N)

NO3-

Daar heb je je andere topic over. Niet door elkaar gooien aub.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

-

NH3 --------> heeft 1 vrij bindingspaar , dus een bindingshoek . Zwaartepunten van gedeeltelijke positieve ladingen van 3 H's vallen niet samen met het zwaartepunt van N . Is uitleg OK?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Ja.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Polariteit bij cis dichlooretheen

Hoe kan ik het vinden voor HNO3

N bindt met drie zuurstofatomen. Hier is geen bindingshoek aanwezig.1 zuurstofatoom maakt een binding met het waterstofatoom. De zwaartepunten van die gedeeltelijk neg. ladingen van die O's vallen toch samen met het zwaartepunt van die gedeeltelijke pos. Lading van N? Maar dan heb je nog dat H-atoom dat gebonden is aan dat zuurstofatoom??

Reageer