Psycholoog worden, nog even en ik kan aan de opleiding beginnen... maar ben ik er klaar voor?

Reageer
Berichten: 1

Psycholoog worden, nog even en ik kan aan de opleiding beginnen... maar ben ik er klaar voor?

Mijn naam is Evelien en ik ben 22 jaar oud. Ik heb besloten om jou een bericht te sturen omdat je psycholoog bent en ik dat ook wil worden. Ik ben echt letterlijk een berg aan het beklimmen naar mijn droom.

Ik ben iemand die altijd heel erg is gepest om haar lengte en huidskleur, ik vond school verschrikkelijk en leren ook. Het was allemaal zo negatief, op school werd ik gepest en thuis moest ik met een zeer strenge vader huiswerk maken en mocht pas van tafel als het af was, maar meestal mocht ik van tafel omdat het gewoon te laat werd. Mijn vader bedoelde het echt goed hoor. Ik werd op de basisschool gepest en op het VMBO ook. Op het VMBO had ik het niveau basis(laag).

Toen ik naar het MBO ging begon ik met de opleiding Helpende (niveau 2) en kwam er achter dat mensen helpen mij erg lag. Ik had weer zin in school en leren. Ik wou psycholoog worden maar vertelde dat aan bijna niemand, omdat ik niet wou horen dat het onmogelijk was. Nadat ik klaar was met de opleiding Helpende melde ik mij aan voor een vrijstellingstraject voor de opleiding Sociaal Pedagogisch Werker op niveau 3.

Ik moest daarvoor vijf toetsen maken en een aantal opdrachten, als je de toetsen haalde en de opdrachten op tijd af had mocht 2 jaar over de opleiding doen in plaats van 3 jaar. Tot mijn verbazing hoorde ik dat ik een voldoende had voor die vijf toetsen en alle opdrachten. Dat deed mij erg goed en ging vol moed aan de opleiding beginnen.

Toen ik klaar was met de opleiding melde ik mezelf weer aan voor een vrijstellingstraject voor de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk/woonbegeleider in de psychiatrie (niveau 4). Ook hier moest ik toetsen en opdrachten maken die mij zeer goed afgingen en mocht de opleiding in een jaar doen in plaats van 4 jaar. Bij al mijn opleidingen moest ik stage lopen, en dus ook bij deze.

Er was een opvanghuis voor mensen met een psychiatrische stoornis waar ik heel graag wou stage lopen. Ik wist dat je daarvoor een HBO opleiding moest doen, maar ik wou daar perse stage lopen en dat is me nog gelukt ook. Ik was de enigste MBO'ers tussen de HBO'ers en moest mezelf echt bewijzen, wat soms wel voor moeilijke momenten zorgden omdat ik me soms onzeker voelde.

Maar na een tijd hoorde ik er echt bij en kreeg steeds meer cliënten die ik mocht begeleiden op het gebied van dagbesteding, je hield je dan bezig met het zoeken naar een baan of vrijwilligerswerk samen met de cliënt. Ook heb ik ervaring op het gebied van vervolghuisvesting , financiën, structuur, straatvrees en nog wat andere hulpvragen.

Het was soms ook even lastig omdat ik ineens laatstejaars was van een opleiding waar ik pas aan was begonnen door die vrijstellingen, er werd dus veel van mij verwacht. Ik heb ontzettend veel geleerd daar, meer dan op school en ben erg trots op mezelf.

Door mijn cliënten kon ik niet wachten om psycholoog te worden. Ook nu heb ik mezelf weer aangemeld voor een vrijstellingstraject op het HBO. Ik kwam daarvoor na een intakegesprek in aanmerking door mijn ervaringen en niveau en ik heb er erg veel vertrouwen in. Doordat ik erg doelgericht ben, lukt het mij om steeds verder te komen.

Nu wil ik na mijn propedeuse naar de Universiteit voor de opleiding Psychologie. Ik ben heel blij dat de opleiding die ik wil steeds dichterbij komt! Ik heb nu een aantal socialenstudies achter de rug waar ik geen enkele keer statistiek/wiskunde heb gehad. Op het VMBO heb ik 2 jaar wiskunde gehad op basis niveau waar ik echt niks meer van weet en ik vond het ook niet leuk. Ik wil de opleiding om de statistiek niet laten gaan maar ik vind realistisch zijn ook erg belangrijk.

Denk jij dat het mij zal lukken (realistisch is )? Zijn er Universiteiten waar de statistiek veel minder is? Heb jij misschien tips voor mij. Ook vraag ik me af wat iemand goed genoeg maakt om het op de Universiteit te kunnen redden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Psycholoog worden, nog even en ik kan aan de opleiding beginnen... maar ben ik er klaar voor?

Het lijkt er op dat je je bericht aan een specifiek persoon hebt gericht. Wie deze persoon mag zijn komt uit je bericht echter niet naar voren. Het is dan ook niet erg waarschijnlijk dat de persoon die je bedoeld zich ook aangesproken voelt.

Het is al niet realistisch om vanuit het VMBO basis door te stromen naar de Universiteit. Het begrip 'realistisch' is op jou dus ook niet echt meer van toepassing ;) . Zoals ik uit je bericht begrijp heb je het HBO af weten te sluiten en zal je binnenkort aan de uni beginnen. Voor de studie psychologie speelt statistiek altijd een grote rol, er zullen dus mensen zijn die hier op kapot gaan. Aan de ene kant moet het je liggen, aan de andere kant motivatie en hard leren kan je heel ver brengen. Als ik jou was zou ik dan ook gewoon kijken welke universiteit je qua gevoel het beste ligt en je daar aanmelden. Als je goed in je vel zit bij de keuze die je hebt gemaakt dan is het makkelijker om je te motiveren. Of je het uiteindelijk op de universiteit zal redden moet blijken, ik zou zeggen je hebt 1 keer de kans om te studeren. Ga je eenmaal aan het werk dan is de kans dat je weer terug naar de studiebanken gaat veel kleiner...
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Psycholoog worden, nog even en ik kan aan de opleiding beginnen... maar ben ik er klaar voor?

Het lijkt er op dat je je bericht aan een specifiek persoon hebt gericht. Wie deze persoon mag zijn komt uit je bericht echter niet naar voren. Het is dan ook niet erg waarschijnlijk dat de persoon die je bedoeld zich ook aangesproken voelt. ...
Yep, ik was die persoon! ;)

Evelien heeft me deze vraag via pm gestuurd. Ik heb geprobeerd om er zo goed als mogelijk een antwoord op te formuleren, maar ik heb ook aangeraden het berichtje hier te posten voor nog andere en ev. betere adviezen. Als Belg ben ik bv. weinig thuis in de naam en de inhoud van de verschillende vooropleidingen die Evelien heeft gevolgd en zo wordt het wel erg moeilijk om een idee te hebben over haar kansen ed.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 39

Re: Psycholoog worden, nog even en ik kan aan de opleiding beginnen... maar ben ik er klaar voor?

Ik denk dat per definitie het beste antwoord is dat je je dromen moet proberen te volgen, omdat het zonde zou zijn later met spijt terug te kijken op de niet genomen kansen. Ik ben ooit op vmbo begonnen, daarna mbo, toen hbo (alleen propedeuse, informatica) en ik studeer nu psychologie aan de universiteit. Ik ga naar het tweede jaar over 3 weken, en heb alle studiepunten van het eerste jaar in één keer gehaald, met maar 1 herkansing. Dat is beter dan de gemiddelde vwo'er. Laat je dus niet demotiveren (al bedoelen anderen het vast goed met hun adviezen), en probeer het gewoon. What's the worst that could happen? Dat je een jaar weggooit? Nou en..

Reageer