Residu bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 102

Residu bepalen

Hallo,

ik probeer 't residu van een functie te bepalen, maar loop halverwege vast.

De functie: (log(x))/(x^2 + a^2) met a>0

(Het gaat om complexe getallen)

Ik wil nu 't residu bepalen voor de pool ia, van orde 1.

Als ik de x door z vervang, en het residu wil bepalen door de functie te vermenigvuldigen met (z-ia) en vervolgens het limiet neem van z naar ia krijg ik:

Lim (z naar ia) (log(z))(z-ia)/(z-ia)(z+ia) = LIM (z naar ia) log(z)/(z+ia) = log(ia)/2ia

Schrijf ik ia als e-macht, krijg ik ae^(ipi/2) en dus log(ia) = log(a) + ipi/2

Totaal zou 't residu dus gelijk zijn aan (log(a)/2ia) + pi/4a

Mijn boek zegt dat er log(a)/2ia moet uitkomen..( Dus waar is die pi/4a gebleven?)

(Het gaat om een integraal van 0 tot oneindig, waar bij je zo'n halve cirkel met een klein half cirkeltje erin als contour gebruikt, en uit de integraal moet komen pilog(a)/2a)

Hopelijk ziet iemand wat ik verkeerd doe.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Residu bepalen

Boeken zijn niet onfeilbaar...
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 102

Re: Residu bepalen

Boeken zijn niet onfeilbaar...


Dus 't klopt wel wat ik doe?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Residu bepalen

Ik heb je berekening gecontroleerd (en opnieuw gedaan). Ik kon geen fout vinden. Nu en dan sluipt er ook in boeken een fout helaas ;) ...

Edit: ZvdP was me voor :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 102

Re: Residu bepalen

Ik heb je berekening gecontroleerd (en opnieuw gedaan). Ik kon geen fout vinden. Nu en dan sluipt er ook in boeken een fout helaas ;) ...


Ah mooi!

Weet er dan misschien ook nog iemand waarom als ik integreer over dat kleine cirkeltje (straal epsilon) naar 0 gaat als epsilon naar 0 gaat? Ik kaan geen goede afschatting maken hiervoor, en z=episolon maal e^it invullen werkt ook nog niet echt..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Residu bepalen

Ben je bekend met de ML-afschatting? Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar ze lijkt voor de hand te liggen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 102

Re: Residu bepalen

Ben je bekend met de ML-afschatting? Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar ze lijkt voor de hand te liggen...


Ohja, dan zou 't toch kleiner moeten zijn dan epsilon maal pi (=L) maal epsilon (=M) ?

Dan is 't inderdaad wel heel logisch..

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Residu bepalen

Waarom is M = ;) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 102

Re: Residu bepalen

Waarom is M = ;) ?


Ik dacht, omdat je op die cirkel zit..

of is 't dan juist: z= epsilon invullen:

(log(epsilon))/(epsilon^2 + a^2)

want dan zie ik niet meer in waarom hij naar 0 gaat..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Residu bepalen

Nou, je zit niet op die cirkel, maar in die cirkel. En vergeet niet dat epsilon gewoon de straal is. Je M is gewoon het max. Concreet:
\(M = \max_{|z|\leq \epsilon} f(z)\)
.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 102

Re: Residu bepalen

Nou, je zit niet op die cirkel, maar in die cirkel. En vergeet niet dat epsilon gewoon de straal is. Je M is gewoon het max. Concreet:
\(M = \max_{|z|\leq \epsilon} f(z)\)
.
Hmm oké, maar wat zou er dan uit moeten komen als max. dat zie ik dan nog niet direct.. mij lijkt dat je met die log altijd naar -oneindig gaat

Reageer