Zwavelzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Zwavelzuur

H2SO4 is denk ik een polaire molecule.Want Je hebt een lineaire structuur zitten in zwavelzuur waardoor de gedeeltelijk negatieve ladingen van 2 zuurstofatomen die gekoppeld zijn aan het S atoom opgehven worden. Je hebt dan nog aan weerskanten van het S-atoom een O-H binding die toch polair is.

Dus deze molecule is toch wel polair.

Is deze uitleg goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwavelzuur

Niet echt. Hoezo lineair? Heb je de ruimtelijke structuur al eens goed bekeken?
h2so4.png
h2so4.png (6.71 KiB) 888 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Zwavelzuur

Zwavel is sp3 gehybridiseerd, m.a.w. een bindingshoek van 109°. Dit is dus zeker niet lineair !

Verder is H2SO4 niet symmetrisch dus is deze inderdaad polair.

Waarom sp3? Zwavel heeft 4 gebonden atomen en 0 vrije elektronenparen => sp3
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 226

Re: Zwavelzuur

Het probleem is dat er in mijn cursus niets staat over die ruimtelijke structuur , vectoren , enz.

Het enige waar ik op af kan gaan is de symmetrie en de zwaartepunten.

Maar hier weet ik blijkbaar niet genoeg mee om die polariteit te kunnen bepalen.

Berichten: 226

Re: Zwavelzuur

Hoe zie je dan bij zwavelzuur dat het zwaartepunt van de partiële negatieve lading niet samenvalt met de pos. lading???

Bij die cis en trans vond ik die symmetrie nogal verwarrend . Daar is de molecule die (in mijn ogen) symmetrisch lijkt , polair. Maar als je die regel van de zwaartepunten toepast zie je dat die molecule toch polair is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zwavelzuur

  1. Teken een correcte lewisstructuur, hou rekening met bindingshoeken (hybridisatie (weet je wat dit is?))
  2. Zoek de positieve en negatieve ladingscentra en vergelijk deze met elkaar.
    1. Vallen beide zwaartepunten samen dan is de molecule apolair. (vb: CO2)
    2. Vallen ze niet samen dan is de molecule polair. (vb: H2O)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Zwavelzuur

Hier is nog een stukje uit mijn cursus:

"Om na te gaan als we te doen hebben met een dipoolmolecule gebruiken we de vectormethode. Hierbij gaan we als volgt te werk.

We tekenen
de juiste ruimtelijke structuur van de molecule. Dat kan via de lewisvoorstelling, waarbij ervoor gezorgd wordt dat de exacte bindingshoeken worden weergegeven. We brengen langs de bindingen vectoren aan. De zin van de vectoren is van δ+ naar δ- en de grootte is (zo goed als mogelijk) evenredig met ΔEN. Vervolgens wordt de som van alle aangebrachte vectoren gemaakt.

Is deze som nul dan is de molecule een apolaire molecule, is de som niet nul dan hebben we te maken met een dipoolmolecule."

Nu komt het er nog op aan de juiste ruimtelijke structuur te tekenen. Dit kan je doen door de hybridisatie te gaan bepalen van de atomen. Hoe? via het sterisch getal (SG).
sterisch getal: de som van het aantal bindingspartners + het aantal resterende vrije elektronenparen van het atoom.
SG=4 dan is het atoom sp3 gehybridiseerd met een bindingshoek van 109°

SG=3 dan is het atoom sp2 met een bindingshoek van 120°

SG=2 dan is het atoom sp gehybridiseerd met een bindingshoek van 180° (lineair)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 226

Re: Zwavelzuur

Heel erg dank voor de uitleg!!

Ik heb het begrepen!!

Reageer