Profielwerkstuk kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Profielwerkstuk kristalsoda

Hallo mensjes,

We zijn een profielwerkstuk aan het maken, waarin we vanalles over de samenstelling van kristalsoda hebben moeten uitzoeken. We zijn erachter gekomen dat er 4 verschillende soorten kristalsoda bestaan, namelijk:


  • Watervrije soda Na2CO3
  • Decahydraat Na2CO3 * 10 H2O
  • Heptahydraat Na2CO3 * 7 H2O
  • Monohydraat Na2CO3 * H2O
Nu is onze vraag, is er een aantoonbaar verschil in functie bij deze soorten soda?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Wat bedoel je met 'functie' ?

Met de notatie [ chem ] x [ /chem ] (maar zonder spaties) krijg je de notatie van de formules netjes.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Met functie bedoelen we de manier waarop de soda gebruikt kan worden? Waarom bestaan er eigenlijk verschillende soda's ?

Alvast bedankt, Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Hallo mensen, allemaal leuk en aardig, we weten nu de juiste notatie. We weten in welk forum het moet staan. Jullie zijn helemaal geweldig, maar zou er iemand de vraag kunnen beantwoorden? We zijn op dit moment namelijk bezig met het profielwerkstuk en we komen niet veel verder. Alvast bedankt, Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Het zijn allemaal soda's, namelijk natriumcarbonaat. Het 'verschil' bestaat er enkel uit het aantal watermoleculen dat in de structuur ingesloten zit en neemt af met de temperatuur. Vanaf 107 graden Celcius heb je 'droge' natriumcarbonaat.

Gebruik: glasindustrie, maar ook ontzwavelingsprocessen en als toevoeging bij voedselmiddelen. Men gebruikt normaal de vorm zonder water, de hydraat-vormen komen gewoon voor bij het uitkristalliseren uit een oplossing.

Overigens hoef je niet zo te schreeuwen, het kost immers weinig moeite om het meteen juist te plaatsen en een beetje geduld te hebben.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Ok, bedankt voor het beantwoorden van de vraag en sorry voor het schreeuwen. Dit is mijn eerste post en ik wist helemaal niet hoe je de formules in de juiste notatie kon opschrijven.

M.V.G. Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk kristalsoda

Als je niet meteen antwoord krijgt, bijvoorbeeld omdat je vraag niet duidelijk geformuleerd is, heb dan even geduld. Niet iedereen heeft overdag gelegenheid om te komen helpen. Een internetforum als WSF voelt misschien anoniem omdat je niemand in de ogen kijkt maar eigenlijk zou het niet anders moeten zijn dan wanneer je het kantoor van je docent binnen stapt. Hem of haar vraag je op zo'n manier niet om een antwoord, waarom hier dan wel? (retorisch)
Dit is mijn eerste post en ik wist helemaal niet hoe je de formules in de juiste notatie kon opschrijven.
Daarom wees ik je er ook even op, niets aan de hand toch? Verder: hier zijn huiswerkbijsluiters en 'lees dit eerst'-posts bovenaan het forum voor; helemaal speciaal geschreven voor mensen met vragen die hier voor het eerst komen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer