Water in een co2 atmosfeer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Water in een co2 atmosfeer

In een Mollier diagram kan ik vinden hoeveel water er in lucht kan bij een bepaalde temperatuur en druk... ok.

Maar hoeveel water kan er nu in een CO2 atmosfeer van bijvoorbeeld 20 of 60 graden Celsius en druk op zeeniveau?

Ben bezig met de bouw van een ontzilter op zonne-energie en vraag me af of het zin heeft om te sleutelen aan de gassamenstelling aangezien het geheel min of meer luchtdicht is. Ik kan het ook gewoon proberen, maar ik kon er tot mijn verbazing niets over vinden, behalve wat vage verhalen over mars en nu ben ik eigenlijk wel erg nieuwsgierig geworden!

Alvast dank

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Water in een co2 atmosfeer

De partiële drukken van waterdamp en kooldioxyde zijn onafhankelijk van elkaar. (Tenzij ze chemisch zouden reageren.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Water in een co2 atmosfeer

In een Mollier diagram kan ik vinden hoeveel water er in lucht kan bij een bepaalde temperatuur en druk... ok.
Je kunt ook een stoomtabel gebruiken, dat werkt niet alleen voor waterdamp in lucht maar ook voor waterdamp in andere gassen.
Maar hoeveel water kan er nu in een CO2 atmosfeer van bijvoorbeeld 20 of 60 graden Celsius en druk op zeeniveau?
Neem een stoomtabel: bij 20 oC is de verzadigde dampspanning van water 0,0234 bar, dus bij en totale gasdruk van 1,013 bar (1 standaard atmosfeer) zal ieder willekeurig gas maximaal 0,0234 / 1,013 = 2,31 mol% = 2,31 volume% waterdamp bevatten.

Bij 60 oC kun je nu zelf berekenen met dezelfde methodiek.
...vraag me af of het zin heeft om te sleutelen aan de gassamenstelling aangezien het geheel min of meer luchtdicht is
Zinloos.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer