75% water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

75% water

Ik lees en hoor soms, dat een mens voor ongeveer 75% uit water bestaat.

Een man van 80 kg heeft circa 5 liter bloed. Dat is iets meer dan 5kg. Ik kom op 7%.

Misschien kom je met urine in de blaas tot 10%.

Een mens is toch geen spons?!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 75% water

Misschien ben je hier iets mee: http://en.wikipedia.org/wiki/Body_water
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 320

Re: 75% water

Hiermee bedoelt men uiteraard niet zomaar de overduidelijke lichaamsvloeistoffen. Bloed, urine, lymfe etc is zijn op zich ook niet puur water.

Het hier omH2O als biologisch oplosmiddel van het lichaam. Het menselijk lichaam bestaat hoofdzakelijk uit cellen (en een hoeveelheid matrix eromheen). Elke cel is eigenlijk een soort klein reactievatje, omsloten door het plasmamembraan, waarin chemische reacties geïsoleerd kunnen doorgaan. Deze cellen zijn dan ook hoofdzakelijk gevuld met het oplosmiddel water. Voor elke cel geldt dus ook al algemeen dat het voornamelijk uit water bestaat.

Stel je het misschien ook zo voor: Een huis bestaat eigenlijk ook voor meer dan 80-90% uit lucht. Alle materialen, muren meubels, zorgen voor één grote duidelijk zichtbare constructie, maar het volume aan lege ruimte dat gevuld is met lucht (waarin de mensen moeten kunnen leven, wonen en rondlopen) is veel groter dan wat er aan vast materiaal aanwezig is.

Vergelijk met het lichaam, daar is alles wat geen cel of biologisch materiaal is, gevuld met water.

Daarom bekomt je zo'n groot percentage water.

Als een mens niet zo waterdicht was door onze huid, kan je de mens zeker aanzien als een spons. Je zou er heel wat vocht uit kunnen persen, en heel wat vocht mee kunnen opnemen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 75% water

Nog sterker, die 75% (lijkt me nogal ruim, ik dacht altijd omstreeks 2/3, dus ongeveer 67%) is juist een afspiegeling van hoeveel water een cel bevat. Het cytoplasma bestaat voor ongeveer 65-70% uit water. Per type cel verschilt het percentage wel enigszins. Urine in de blaas mag je niet meerekenen, dit is het zogenaamde milieu extérieur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 75% water

75 percent geldt voor de eerste tien levensjaren. Gedurende deze periode vermindert die drie vierde naar twee derde.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer