Waterstofbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 94

Waterstofbruggen

Ik zit met een vraagje over waterstofbruggen.

Waarom gaan esters geen waterstofbruggen aan? Als je bijvoorbeeld methylformiaat vergelijkt met azijnzuur zie je daat azijnzuur wel waterstofbruggen maakt maar methylformiaat niet. Hoe komt dit?

Alvast bedankt

kl

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waterstofbruggen

Voor een waterstofbrug is een -O-H groep nodig en die ontbreekt in esters.

Berichten: 94

Re: Waterstofbruggen

In mijn cursus staat: "bij elke HX verbinding, waarbij X staat voor een sterk EN element zoals F,N,O,..." Ik veronderstelde dat C daar da ook wel ging bijhoren, maar blijkbaar niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waterstofbruggen

Koolstof hoort er niet bij. Koolstof is wat minder EN maar dat is niet de reden.

Ben je bekend met de lewisstructuren?

Kijk dan eens naar het aantal vrije elektronenparen bij resp. :

CH4 , NH3 , H2O en HF

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Waterstofbruggen

Hoi,

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat een ester wel een H-brug aan. Echter, binnen H-bruggen zijn zogenaamde acceptoren en donoren. Een electronegatief deeltje met vrije electronenparen kan een H-brug accepteren (vandaar dus O, F en N). Tegelijkertijd moet een ander deeltje een H kunnen doneren. Dit kan enkel als een H op een zeer electronegatief deeltje vast zit (dus een H aan een O, F of N).

In een ester is een O aanwezig met twee vrije electronenparen die volgens mij zeer gesschikt is om een H-brug te accepteren. Namelijk de dubbelgebonden O.

Correct me if I'm wrong.

Verder zijn H-bruggen er in verschillende sterktes. Zoals alles natuurlijk in de Scheikunde.....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waterstofbruggen

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat een ester wel een H-brug aan.
Nee, zoals ik al eerder zei, er ontbreekt daarvoor een -OH of -NH groep.
Echter, binnen H-bruggen zijn zogenaamde acceptoren en donoren. Een electronegatief deeltje met vrije electronenparen kan een H-brug accepteren (vandaar dus O, F en N). Tegelijkertijd moet een ander deeltje een H kunnen doneren. Dit kan enkel als een H op een zeer electronegatief deeltje vast zit (dus een H aan een O, F of N).
Binnen een waterstofbrug worden geen H+ ionen overgedragen. De moleculen blijven intact.

De waterstofbrug is alleen een aantrekkingskracht tussen een zuurstofatoom van het ene molecuul en een waterstofatoom van een ander molecuul.
In een ester is een O aanwezig met twee vrije electronenparen die volgens mij zeer gesschikt is om een H-brug te accepteren. Namelijk de dubbelgebonden O.
Een dubbelgebonden O kan een H+ ion opnemen, geen H-brug. Als een stof een H+ opneemt ontstaat er een andere stof met andere eigenschappen. De moleculen blijven dan niet intact.
Correct me if I'm wrong.
Vermoedelijk haalde je H-brug en H+ -overdracht door elkaar.

Als dat niet zo is hoor ik het wel.

Moderator: vervolg van de discussie over de definitie van waterstofbruggen afgesplitst naar dit topic.

Reageer