Is deze zin opbouw correct

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 236

Is deze zin opbouw correct

1)

Het gewenste setpunt van een regeling dient bereikt te zijn binnen de looptijd van het regelorgaan. Hierna dient het setpunt stabiel gehandhaafd te blijven.

2)

Binnen de looptijd, van 0 tot 100%, van het regelorgaan dient het gewenste setpunt van de regeling bereikt te zijn.

Hierna dient het setpunt stabiel gehandhaafd te blijven.

Hallo welke zin geeft het onderstaande taalkundig weer?

Het setpunt van een regeling moet bereikt zijn binnen de looptijd van dat bijbehorende regelorgaan.

De looptijd van het regelorgaan wordt bepaald door de tijd om het orgaan van 0 tot 100% te sturen.

Of hoe kan ik een zin het beste opbouwen om het bovenstaande weer te geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Is deze zin opbouw correct

Als ik alleen zin 2 lees, is het mij totaal onduidelijk wat je bedoelt met de bijzin van 0 tot 100%. In zin 1 komt dit niet naar voren en is dus duidelijker, maar er ontbreekt dan wel wat informatie. Waarom wil je wat je wil zeggen per se in één zin kwijt? Het lijkt me duidelijker als je er twee (of misschien zelfs drie) zinnen van maakt.

Voorbeeld:

De looptijd van een regelorgaan is de benodigde tijd om het orgaan van 0% tot 100% te sturen. Binnen deze looptijd dient het setpunt bereikt te worden. Hierna dient het setpunt gehandhaafd te worden.

Berichten: 236

Re: Is deze zin opbouw correct

Hoi

Ik denk dat ik het voorbeeld hierboven ga aanhouden.

Deze had ik zelf nog bedacht:

Het gewenste setpunt van een regeling dient bereikt te worden binnen de looptijd van het regelorgaan waarbij de looptijd de duur tussen het sturen van 0 tot 100% van het regelorgaan bedraagt.

Hierna dient het setpunt stabiel te zijn.


Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Is deze zin opbouw correct

Taalkundig toch niet zo goed:
Het gewenste setpunt van een regeling dient bereikt te worden
Dat voelt al vreemd aan voor mij: gewenst staat daar eerder ongelukkig in combinatie met dient bereikt te worden.

Verder is het herhalen van het substantief de looptijd binnen dezelfde zin zo dicht bijeen ook niet echt goed. Ofwel gebruik je dan een verwijswoord ofwel splits je in kleinere zinnen zoals physicalattraction suggereerde (en ik je opnieuw aanraad).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer