Probleem met excel lijngrafiek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Probleem met excel lijngrafiek

Ik heb vrijwel geen ervaring met grafieken in Excel 2010. Ik moet echter een lijngrafiek maken van 2 kolommen (Jaar, Aantal). Dat is me met de grootste moeite nog net gelukt. Alleen de horizontale as, waar de jaartallen staan, is niet zo netjes. Ik wil namelijk een regelmatig interval (van bijv. 10 jaar). Maar bij de gegevens die ik heb staan niet alleen jaartallen als 1830, 1880, enz, maar ook jaartallen als 1851 en 1858. Hoe kan ik nu een mooie grafiek maken van deze gegevens, waarbij de jaartallen een nette interval vertonen? Zie afbeelding hieronder:
wsf_excel_grafiek.jpg
wsf_excel_grafiek.jpg (74.23 KiB) 1947 keer bekeken
Een 2e probleem is, dat de jaartallen niet bij een interval streepje staan, maar er tussen in. Dat wil ik ook niet. Ik wil gewoon een horizontale as met bij de intervalstreepjes 1830, 1840, 1850, 1860, enz.

En hoe krijg ik bij de horizontale as 'Jaar' en bij de verticale as 'Aantal'?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Probleem met excel lijngrafiek

selecteer de as, rechtermuisklik, as eigenschappen (of zoiets) daar kun je heel wat veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Probleem met excel lijngrafiek

Ja, daar was ik al achter. Maar het lukte me niet om de horizontale as goed te krijgen. Excel blijkt alleen af en toe een beetje onlogisch met getallen om te gaan. Zo ziet hij de jaartallen als dagen...?? Maar goed, ik heb de grafiek nu ongeveer zoals ik hem hebben wil. Ook dat van die intervalstreepjes heb ik op kunnen lossen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Probleem met excel lijngrafiek

zpidermen schreef:Ik heb vrijwel geen ervaring met grafieken in Excel 2010. Ik moet echter een lijngrafiek maken van 2 kolommen (Jaar, Aantal). Dat is me met de grootste moeite nog net gelukt.

Een 2e probleem is, dat de jaartallen niet bij een interval streepje staan, maar er tussen in. Dat wil ik ook niet. Ik wil gewoon een horizontale as met bij de intervalstreepjes 1830, 1840, 1850, 1860, enz.

En hoe krijg ik bij de horizontale as 'Jaar' en bij de verticale as 'Aantal'?
Excel is niet onlogisch: Jij gebruikt gewoon een fout grafiektype voor jouw probleem:

Jij moet een spreiding (Nederlands) of scatter plot (Engels) gebruiken voor dergelijke grafiek.

Daar kan je dus elke willekeurige x-as waarde voor je punten hebben (die worden juist relatief gepositioneerd op je grafiek), terwijl deze x-as schaal mooi symmetrische indelingen (instelbaar) blijven.

En je kan daar perfecte lijngrafieken van maken.

Je gewone lijngrafiek maakt van elke x-waarde gewoon een waarde op de x-as.

En hoe getallen geformateerd worden (ook data) is een kwestie van instellen via getalformatering
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Probleem met excel lijngrafiek

Jij moet een spreiding (Nederlands) of scatter plot (Engels) gebruiken voor dergelijke grafiek
Die spreidingsgrafiek heeft nog tal van voordelen t.o.v. de gestileerde lijngrafiek.

Bijv. zijn trendlijnen (regressieformules) berekend op de juiste x-as waarden, waarbij de gewone lijn en kolomgrafiek de x-as waarden beschouwd worden als waarden van 1 tot n, waarbij n het aantal x-waarden is.

Als je geen lijn tussen de datapunten zet sorteervolgorde van de x-waarden speelt geen rol, punten positioneren zich steeds juist.

Je mag daar 1000 punten aan toevoegen dat zal je x-as schaal niet wijzigen (tenzij je dit zelf wil en instelt).

Dit type grafiek is veel krachtiger dan de lijngrafiek.

Voorbeeld van jouw probleem: Dit zijn exact jouw basisgegevens uitgewerkt in beide types grafieken.
zpidermen.png
zpidermen.png (39.77 KiB) 1915 keer bekeken
Eric

Reageer