Telecommunicatie - am

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Telecommunicatie - am

Hey,

al een tijdje zat ik met een vraag over amplitude modulatie, kan maar geen antwoord vinden..

in mijn cursus staan meerdere methoden van amplitude modulatie besproken bv. DSB, SSB, .. en telkens is er sprake van een bepaalde bandbreedte, maar wat ik hier niet aan snap is dat AM signalen toch steeds dezelfde frequentie gebruiken en enkel de amplitude veranderen om het signaal door te sturen. Waar komt die bandbreedte dan vandaan??
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Telecommunicatie - am

Ik heb nog geen verdiepende cursus over modulatietechnieken gehad, maar dit is wat ik je al zo kan vertellen.

Onderstel de drager:
\(A\cdot sin(\Omega t)\)
En onderstel vervolgens een sinusvormig signaal:
\(B\cdot sin(\omega t)\)
Het AM gemoduleerd signaal ziet er dan uit als:
\(AB \cdot sin(\Omega t) sin(\omega t)\)
Uit de goniometrische formules weet je dat
\(sin(x)sin(y) = \frac{cos(x+y)+cos(x-y)}{2}\)
.

Het product van de 2 sinussen is een som van cosinussen, in plaats van slechts 1 frequentie zijn er nu 2 aanwezig.

Als de frequentie van het signaal klein is tegenover die van de drager, dan zal het signaal in het frequentiedomein rond de drager-frequentie schommelen.

Reageer