Berekenen van de maximale snelheid die een auto moet halen om in de bocht te blijven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Berekenen van de maximale snelheid die een auto moet halen om in de bocht te blijven

Hey,

ik heb een probleem met het oplossen van onderstaand vraagstuk:

Een auto rijdt op een snelweg door een hellende bocht met een hellingshoek van 22° . Bereken de maximale sneheid die de auto kan halen waarbij ook de wrijvingskracht vereist is om in de bocht te blijven. Stel dat de straal van de bocht 50m bedraagt en dat de statische wrijvingscoefficient tussen de banden en het wegdek 0,60 is.

Ik heb een tekening gemaakt, waaruit ik afleid dat :

- voor de x-as geldt: - f(wrijving) . cos 22° - N . cos 22° = m . a

-voor de y-as geldt: - G - f(wrijving) . sin 22° + N . sin 22° = 0

waaruit volgt : -f(wrijving) . sin 22° + N .sin 22° = m . g

waaruit volgt: - N . μ(wrijving) . sin 22° + N . sin 22° = m . g (want μ(wrijving) = f(wrijving) / N )

hieruit volgt dat N = mg / (sin22° - μ(wrijving) . sin 22° )

Dan vullen we deze waarde van N in de vergelijking van de x-as:

( - μ(wrijving) . m g . cos 22°) / (sin 22° - μ(wrijving) . sin 22° ) - (m . g cos 22° )/ (sin22° -μ(wrijving).sin22° ) = m .a

We kunnen m schrappen in elk lid en verder rekenen geeft:

- ( μ(wrijving) . cos 22° + g . cos 22° ) / (sin 22° -μ(wrijving) . sin 22° ) = a

dus a = 64, 52 m/s²

en a = v²/r dus v = √a . r dus v = √ 64,52 . 50 dus v = 56,80 m/s --> 204,47 km/h

Het antwoord hebben we van de prof gekregen, en de snelheid zou gelijk moeten zijn aan 92km/h.

Dat mijn antwoord van 204, 47km/h fout was, had ik zelf ook wel gedacht, want das niet logisch.

Ik weet niet waar mijn fout zit, kan iemand helpen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Berekenen van de maximale snelheid die een auto moet halen om in de bocht te blijven

scan0010.jpg
scan0010.jpg (172.9 KiB) 243 keer bekeken
Op de auto werken in feite 2 krachten. De eerste kracht is de zwaartekracht
\(F_{Z} \)
. De tweede kracht is
\(F_{T} \)
. Deze F(T) is in feite de resultante van
\(F_{N} \)
en
\(F_{W,max}\)
Kijk nu eens naar het rechter plaatje. Waar is tan(37,0362) graden gelijk aan?

Re: Berekenen van de maximale snelheid die een auto moet halen om in de bocht te blijven

Hmm, ik begrijp al niet eens waarom je tan gelijk stelt aan 0,6 ..

En, ja, is die tan(37,0362) dan gelijk aan de normaalkracht gedeeld door de wrijvingskracht ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Berekenen van de maximale snelheid die een auto moet halen om in de bocht te blijven

\(\tan \beta =\frac{F_{W,max}}{F_{N}}\)
\(\tan \beta =\frac{f \cdot F_{N}}{F_{N}} \)
\( \tan \beta =f \)
Uit het rechter plaatje volgt dat de tan(37,0362) gelijk is aan een vertikale kracht gedeeld door een horizontale kracht. Die horizontale kracht is F© . Waar is die vertikale kracht gelijk aan?

Reageer