Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Ik vond niet het correct topic om dit onder te plaatsen dus ik ga voor dit topic, dit leunde misschien er het meeste tegen aan!

Mijn vraag:

Eind juni staat de zon in België (of waar en wanneer dan ook) op zijn hoogst op X graden hoogte.

In mei, exact 1 maand vroeger staat de zon (X-Y) graden hoog, evident (me dunkt), exact 1 maand later in juli staat de zon dan (X-Y) graden hoog. Even hoog als in mei dus. Dit kan even op lijsten van zonhoogtes gecheckt worden.

Hier komt dan de eigenlijke vraag:

Is het zo dat ik dan even snel bruin eind mei als eind juli? Of zijn er andere factoren die de strafheid van de zon bepalen?

MVG David S

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Of zijn er andere factoren die de strafheid van de zon bepalen?
Voor elke dag geldt: de straling op een oppervlak is maximaal als het oppervlak loodrecht op de zonnestralen staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Hoe snel je huid bruin wordt hangt af van de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) die je ontvangt, en die wordt uitgedrukt door de UV-index (zonkracht). Als je op deze UV-indexcalculator een plaats op de wereld aanklikt dan berekent hij de grafiek van de UV-index als functie van de dag in het jaar, voor het midden van de dag bij een onbewolkte hemel, en de belangrijkste factor is inderdaad de zonshoogte. De calculator kan bovendien de hoogte boven zeeniveau meetellen, en min of meer ook reflectie van de grond. Bij deze calculator wordt de hoeveelheid ozon automatisch in rekening gebracht. Een paar jaar geleden berekenden dit soort calculators bovendien hoeveel minuten je 'veilig' in de zon kon zitten bij die UV-index, afhankelijk van je huidtype.

Er zijn ook apparaatjes te koop waarmee je de UV-index gewoon kunt meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Voor elke dag geldt: de straling op een oppervlak is maximaal als het oppervlak loodrecht op de zonnestralen staat.


Dat klopt niet, omdat je ook te maken hebt met diffuse straling.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Kan het ook niet dat je huid "gewoon moet worden" aan de zon? Daarmee bedoel ik, dat in het begin wanneer je in de zon loopt, je huid nog niet aangepast is aan de zon en dus ook sneller een verbrande huid hebt dan later in de vakantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoogte van de zon en wanneer het strafst

Lindeds schreef: wo 11 apr 2012, 10:23
Kan het ook niet dat je huid "gewoon moet worden" aan de zon? Daarmee bedoel ik, dat in het begin wanneer je in de zon loopt, je huid nog niet aangepast is aan de zon en dus ook sneller een verbrande huid hebt dan later in de vakantie.


Natuurlijk is dat het geval, dat is het hele idee achter bruin worden. Wanneer iemand bruin wordt dan is dat bedoeld als beschermingsmechanisme tegen verbranding.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer