Regeloppervlakken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 299

Regeloppervlakken

Een vraagje: hebben de rechte conoïden steeds precies 1 stel beschrijvenden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

Wat is de (parameter)vergelijking van een rechte conoïde?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Regeloppervlakken

P(s,t)=P1+s*u+s*[alpha(s)*v+beta(s)*w]

Hierin is P1 een punt van de richtrechte, u de richtingsvector van de richtrechte en v en w LOF richtingsvectoren van het richtvlak. alpha(s) en beta(s) worden bepaald door de te specifiëren richtingskromme.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

Okee... Persoonlijk ben ik niet bekend met de vergelijking zoals jij ze geeft, maar ze zal wel kloppen ;) . Ik ben meer vertrouwd met de parametervergelijking, zoals bijv op Wiki.

Stel dat je zou willen bewijzen dat er (maar) één stel beschrijvenden is. Hoe zou je dat aanpakken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Regeloppervlakken

Kan je misschien eerst het volgende uitleggen:

Als er 2 stellen beschrijvenden zijn wil dit dus zeggen dat door elk punt van het oppervlak 2 rechten gaan die volledig tot het oppervlak behoren. Als je nu 2 punten beschouwd, met dus elk 2 beschrijvenden. Hoe kan je weten welke 2 rechten een stel vormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

Hoe bereken je in het algemeen je (stel(len)) beschrijvenden?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Regeloppervlakken

Zoals ik het doe: ik vul een algemene para vgl van een rechte in in de cartesiaanse van het oppervlak en zoek zo alle oplossingen die onafhaneklijk zijn van de parameter van de rechte.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

Hmm, zijn de beschrijvenden niet gewoon de zogenaamde uv-lijnen dan? Want dan zou ik eerder de partiële afgeleiden berekenen precies...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Regeloppervlakken

De beschrijvenden zijn gewoon alle rechten die volledig tot het oppervlak behoren. Geen idee wat uv-lijnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

Hmm, alle lijnen die in een oppevlak liggen... Bedoel je hiermee dan het aantal lijnen die je nodig hebt om een oppervlak te 'beschrijven'.

Blijkbaar hadden we het dus over andere dingen ;) . Vandaar deze vraag om het nu over hetzelfde te hebben. Op Google vind ik maar weinig over beschrijvenden...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Regeloppervlakken

Ik snap zelf niet goed wat het is maar als definitie staat er:

Een regeloppervlak is een oppervlak met de eigenschap dat door elk punt ervan een rechte gaat die volledig tot het oppervlak behoort. Deze rechten heten de beschrijvenden van het regeloppervlak, en men zegt dat het regeloppervlak door een variabele rechte wordt beschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Regeloppervlakken

En meer staat er niet over beschrijvenden? Wel heel vaag ;) ...

Wat gezoek leverde mij nog dit op. Misschien helpt het. Het doet me hard denken aan wat ik reeds zei van uv-lijnen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer