Mechanica statisch onbepaald oplegreacties

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Mechanica statisch onbepaald oplegreacties

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar ik heb het al wel vaak geraadpleegd en topics gezocht. Nu heb ik toch echt hulp nodig bij een opdracht.

Ik heb HBO Bouwkunde gestudeerd en moet om mijn diploma te halen een laatste herkansing doen op 24 augustus.

Deze toets is Mechanica en gaat over statisch onbepaalde constructies met niet verplaatsbare knopen. We moeten door middel van gaap en de methode van Cross de momenten berekenen. Daarnaast ook de oplegreacties en doorbuiging en de momentenlijnen, dwarskrachtenlijnen en normaalkrachtenlijnen tekenen.

Ik heb hier een opgave uitgewerkt waar ik niet goed uit kom. Althans ik snap een ding niet goed.

Hieronder de uitleg:

Door middel van gaap en cross (heb beide berekend) kom ik op een moment in B van 63,75 kNm.

Dan ga ik de oplegreacties bepalen aan de hand van het krachtenevenwicht.

De oplegreacties VA en VB lijken nog redelijk te kloppen. Echter snap ik de uitkomsten bij HB en HC niet.

Volgens de vergeetmenietjes kun je dit schematiseren als twee ingeklemde liggers met een roloplegging en dan zijn de oplegreacties 5/8ql en 3/8ql.

Dit uitwerken komt (zoals het antwoord op het nakijkblad ook geeft) op 45 en 75 kN. Dan lijkt mijn methode met het krachtenevenwicht toch redelijk overeen te komen met resp. 49 en 70 kN.

Alleen bij de horizontale oplegreacties klopt er helemaal niets van. Doormiddel van 3/8 5/8 kom je op 2x een negatief dus naar links gerichte reactiekracht van 18 en 11 kN. Bij het krachtenevenwicht kom je juist op 1 negatief en 1 positief. 1 van 38 kN en 1 van -6 kN.

Het laatste lijkt in mijn opzicht logischer, aangezien door de naar beneden gerichte belasting van 120 kN (totaal) de verticale balk mee naar links wordt getrokken. En de roloplegging in C dus de balk naar rechts tegen moet houden.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast heel hartelijk dank!!!

Mvg,

Sven van Genugten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Mechanica statisch onbepaald oplegreacties

Verplaatst naar Constructie- en Sterkteleer.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer