Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Hoi allemaal,

ik had even een vraag aan jullie, aangezien ik absoluut niet bekend ben met publicatierechten etc. van artikelen en thesissen.

Gisteren googlede ik toevallig op mijn eigen naam en zag dat een Australische (professionele) site die aan patienten voorlichting geeft (over het onderwerp van mijn bachelor thesis) en daarnaast samen met andere universiteiten in Australië en VS onderzoek doet naar dat onderwerp, mijn (ongepubliceerde) bachelor thesis (die ook op google te vinden is), op hun site ("International Links") hebben gezet bij andere gepubliceerde internationale onderzoeken in tijdschriften en PHD thesissen! Ze hebben natuurlijk wel netjes mijn naam, het jaar, het departement en mijn universiteit vermeld. Ik was daar natuurlijk ontzettend blij mee, maar omdat ik niet veel kennis heb over publicatierechten etc. zou ik graag willen weten of dit zomaar kan en of ik dit überhaupt als een officiele publicatie kan vermelden, omdat het op een professionele site is? Ik ben sowieso van plan om verder te gaan op onderzoeksgebied, dus kan ik dit extra aankaarten op mijn CV? Ik ga sowieso mijn begeleider nog op de hoogte brengen over dit succes en kijken wat we hier verder mee kunnen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Zij kunnen zo'n volledige thesis zonder jouw toelating niet op hun site zetten.

Het probleem is dat je dit ofwel vriendelijk kan vragen om te verwijderen, of legale actie nemen wat behoorlijk duur kan worden.

Ook als jij je thesis ergens op een site gezet hebt betekent dit nog steeds niet dat die in het publiek domein gekomen is, en mogen zij wel een abstract en duidelijke bronreferentie geven, maar niet zomaar die thesis op hun site plaatsen.

Zelfs zonder enige melding van Copyright of auteursrechten is jouw thesis beschermd. Integendeel het vrijgeven in het publiek domein (onder welke vorm ook) moet expliciet of impliciet duidelijk zijn.

Je claim wordt wel ongeloofwaardiger wanneer je thesis op meerdere bronnen te vinden zou zijn waarvoor geen expliciete toelating van jou vermeld zou zijn (of waar je die wel onder andere condities geplaatst zou hebben).

Je kan je natuurlijk afvragen of het niet in jouw eigen belang en je thesis is dat zij ook daar te vinden is.

Voor jou geldt dit niet als officiële publicatie, maar niemand belet je te linken naar daar ALS je besluit ze daar te laten.

Zolang referenties en bronnen gerespecteerd zijn kan het even goed ondersteunend als hinderlijk zijn voor jou (moet je zelf uitmaken).

Een openstaande vraag hier is wel of de auteursrechten jou toebehoren of de Universiteit waar je ze voor maakte ....
Eric

Berichten: 6

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

E.Desart schreef:Zij kunnen zo'n volledige thesis zonder jouw toelating niet op hun site zetten.

Het probleem is dat je dit ofwel vriendelijk kan vragen om te verwijderen, of legale actie nemen wat behoorlijk duur kan worden.

Ook als jij je thesis ergens op een site gezet hebt betekent dit nog steeds niet dat die in het publiek domein gekomen is, en mogen zij wel een abstract en duidelijke bronreferentie geven, maar niet zomaar die thesis op hun site plaatsen.

Zelfs zonder enige melding van Copyright of auteursrechten is jouw thesis beschermd. Integendeel het vrijgeven in het publiek domein (onder welke vorm ook) moet expliciet of impliciet duidelijk zijn.

Je claim wordt wel ongeloofwaardiger wanneer je thesis op meerdere bronnen te vinden zou zijn waarvoor geen expliciete toelating van jou vermeld zou zijn (of waar je die wel onder andere condities geplaatst zou hebben).

Je kan je natuurlijk afvragen of het niet in jouw eigen belang en je thesis is dat zij ook daar te vinden is.

Voor jou geldt dit niet als officiële publicatie, maar niemand belet je te linken naar daar ALS je besluit ze daar te laten.

Zolang referenties en bronnen gerespecteerd zijn kan het even goed ondersteunend als hinderlijk zijn voor jou (moet je zelf uitmaken).

Een openstaande vraag hier is wel of de auteursrechten jou toebehoren of de Universiteit waar je ze voor maakte ....
Bedankt voor je reactie E.Desart. Wat ze precies hebben gedaan is de URL van het PDF bestand van de universiteit waar de bachelor thesis op staat op hun pagina, genaamd "international links", te plaatsen om zo allerlei wetenschappelijk literatuur over het onderwerp te verzamelen.

Ik weet echt niet van wie de auteursrechten zijn...wel weet ik dat mijn bachelor thesis vergeleken met andere bachelor thesissen al vanaf het begin gewoon te googlen was. Onze universiteitssite heeft over het algemeen wel een scriptiedatabase die iedereen zonder in te loggen kan gebruiken, maar niet alle thesissen zijn zomaar te googlen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Bedankt voor je reactie E.Desart. Wat ze precies hebben gedaan is de URL van het PDF bestand van de universiteit waar de bachelor thesis op staat op hun pagina, genaamd "international links", te plaatsen om zo allerlei wetenschappelijk literatuur over het onderwerp te verzamelen.
Als zij gewoon een link plaatsen naar de originele bron doen zij niets fout. Mooier is als zij hier ook een beschrijving en bron bij zetten. En vanuit jouw standpunt kan jij alleen blij zijn dat jouw werk zo ernstig genomen wordt.

Als je niet wil dat het origineel niet toegankelijk is via het net moet je het er niet opzetten, of de links onvindbaar of ontoegankelijk maken voor of via seach engines ( bijv. klassiek voor artikels in wetenschappelijke tijdschriften die alleen via betaling toegankelijk zijn, of voor mensen met paswoorden).
Ik weet echt niet van wie de auteursrechten zijn...wel weet ik dat mijn bachelor thesis vergeleken met andere bachelor thesissen al vanaf het begin gewoon te googlen was. Onze universiteitssite heeft over het algemeen wel een scriptiedatabase die iedereen zonder in te loggen kan gebruiken, maar niet alle thesissen zijn zomaar te googlen
Als je dat zou willen weten, gewoon vragen op de Univ, of via je begeleider. Hier zijn soms verschillende visies over ....

Normaal behoort het aan degene die de scriptie gemaakt heeft.

http://w3.tue.nl/nl/diensten/bib/over/rege...ht/faq/auteurs/
Wie heeft het auteursrecht van een werk dat onder leiding en toezicht van een ander is gemaakt?



Als het werk is gemaakt naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, rust het auteursrecht bij die ander.



Wie heeft het auteursrecht van een afstudeerverslag of -scriptie?


Er is jurisprudentie die stelt dat het auteursrecht van een afstudeerverslag rust bij de student die afstudeert. Dus niet bij de instelling waar hij afstudeert of zijn begeleidende docent of, indien er niets geregeld of afgesproken is, het bedrijf waar hij zijn onderzoek heeft uitgevoerd. Bij verslagen die het resultaat zijn van een onderzoek uitgevoerd bij een bedrijf, is het belangrijk vooraf duidelijke afspraken te maken over bij wie het auteursrecht berust.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Bedankt voor je reactie E.Desart. Wat ze precies hebben gedaan is de URL van het PDF bestand van de universiteit waar de bachelor thesis op staat op hun pagina, genaamd "international links", te plaatsen om zo allerlei wetenschappelijk literatuur over het onderwerp te verzamelen.
Dat mag gewoon en daar kun je, behalve door het verwijderen van het PDF bestand, niets aan doen.
Ik weet echt niet van wie de auteursrechten zijn...wel weet ik dat mijn bachelor thesis vergeleken met andere bachelor thesissen al vanaf het begin gewoon te googlen was. Onze universiteitssite heeft over het algemeen wel een scriptiedatabase die iedereen zonder in te loggen kan gebruiken, maar niet alle thesissen zijn zomaar te googlen
Goede kans dat de scriptie eigendom is van de universiteit. Daarnaast kan het zelfs een eis zijn van de universiteit dat de scriptie vrij publiekelijk toegankelijk is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

E.Desart schreef:Als zij gewoon een link plaatsen naar de originele bron doen zij niets fout. Mooier is als zij hier ook een beschrijving en bron bij zetten. En vanuit jouw standpunt kan jij alleen blij zijn dat jouw werk zo ernstig genomen wordt.

Als je niet wil dat het origineel niet toegankelijk is via het net moet je het er niet opzetten, of de links onvindbaar of ontoegankelijk maken voor of via seach engines ( bijv. klassiek voor artikels in wetenschappelijke tijdschriften die alleen via betaling toegankelijk zijn, of voor mensen met paswoorden).

Als je dat zou willen weten, gewoon vragen op de Univ, of via je begeleider. Hier zijn soms verschillende visies over ....

Normaal behoort het aan degene die de scriptie gemaakt heeft.

http://w3.tue.nl/nl/diensten/bib/over/rege...ht/faq/auteurs/
Ok, dus als ze dat op deze manier hebben aangepakt, dan hoeven ze eigenlijk geen toestemming meer te vragen.

Ja, ze hebben er ook een beschrijving bijgezet! Naam, jaar, departement, universiteit etc..

Ja ik ben er eigenlijk ook heel erg blij mee, maar twijfelde ook een beetje over de legaliteit ervan. Maargoed dat is dus niet meer nodig! Bedankt!

Berichten: 954

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Universiteiten maken scripties openbaar. Het is niet tegen te gaan dat andere sites daar naar linken. Verder worden er geen auteursrechten geschonden en heeft het geen meerwaarde hierover iets op je c.v. te zetten.

Berichten: 156

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

geen meerwaarde hierover iets op je c.v. te zetten.


Waarom niet, je doet er geen kwaad mee.

Het kan altijd ter sprake komen tijdens een sollicitatiegesprek.

Berichten: 954

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

venra schreef:Waarom niet, je doet er geen kwaad mee.

Het kan altijd ter sprake komen tijdens een sollicitatiegesprek.
Nee, je doet er geen kwaad mee maar zolang het alleen maar een link is stelt het verder niet zoveel voor. Stel nu dat het daadwerkelijk praktische toepassing zou vinden, dan is het nog iets. Maar, een link, nee.

En, ik zou het in een sollicitatie misschien wel ter sprake brengen. Alleen dan wel in de zin van: waarom heb je dat eigenlijk op je cv gezet? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

1) Universiteiten maken scripties openbaar. Het is niet tegen te gaan dat andere sites daar naar linken. 2) Verder worden er geen auteursrechten geschonden en heeft het geen meerwaarde hierover iets op je c.v. te zetten.
1) Ik betwijfel of die dingen systematisch publiek beschikbaar gesteld worden (op het net) door alle universiteiten. Zo heb ik al enkele eindwerken gehad waarvan ik een kopie wou, en betrokken prof. mij doorverwees naar de student om een kopij te vragen (wat zelden of nooit door betrokkene zal geweigerd worden en omdat het ook hun trots streelt dat beroepsmensen hier naar vragen en zelfs door hun prof naar hen verwezen werden). In feite de profs aan wie ik de vraag stelde respecteerde(n) het auteursrecht, en wilden dat ik de toelating had van de student.

2) Tenzij regels van de Univ anders duidelijk maken, en refererend naar bovenvermelde jurisprudentie, kan je je afvragen of Universiteiten dit zomaar op het net kunnen plaatsen zonder toelating van de auteur, volgens de jurisprudentie de student en niet de universiteit of begeleider.

Het is niet omdat het gebeurt dat het ook juist zit volgens de regels. Een student zal zich zelden verzetten tegen dergelijke dingen, omdat hij a) niet beter weet, b) de ongelijkheid in machtsverhoudingen student <-> universiteit, en c) gewoon omdat in 99% van de gevallen ook in zijn belang is dat zijn naam en werk teruggevonden wordt (zie originele post). Het is eerder een bevestiging van zijn kwaliteiten als een aantasting van wat ook.

Het feit dat er jurisprudentie is, in het voordeel van de student, wijst op mogelijke onenigheid ter zake, en een niet automatisch OK zijn in hoofde van een Universiteit. Alleen een auteur beslist uiteindelijk wat met zijn werk gebeurt.

Ik vraag mij ook af waarom het nodig is aanvullingen (haast gewoon andere formuleringen) te geven op goede antwoorden, die uiteindelijk weinig nieuws brengen. Gaat dit om inhoud of status?
Eric

Berichten: 954

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Het auteursrecht wordt niet geschonden door het plaatsen van een scriptie op de site van de universiteit. De rechten blijven namelijk simpelweg bij de schrijver van het stuk. Het zou veel ernstiger zijn als scripties en andere vormen van onderzoek niet openbaar zouden worden gemaakt. Om te beginnen wordt daarmee een van de belangrijkste voorwaarden voor wetenschappelijk onderzoek geschonden: openheid van resultaten en vooral ook de controleerbaarheid van onderzoek.

Bij de EUR doen ze het als volgt:

http://www.eur.nl/ub/nederlands/zoeken/onl...nnen/scripties/

En deze is nog uitgebreider:

http://scripties.ned.ub.rug.nl/

Overigens is het altijd al zo geweest dat als je een afstudeerscriptie schrijft je een aantal inlevert. Een daarvan ging altijd al naar de bibliotheek. Tegenwoordig wordt er meer gebruik gemaakt van publiek toegankelijke middelen als het internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Auteursrecht is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat van rechtswege. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Eric


Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

E.Desart schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Auteursrecht is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat van rechtswege. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Wikipedia is niet echt de meest betrouwbare bron als het gaat om recht.

Er moet geen verwarring gemaakt worden tussen auteursrecht en publicatierecht. Het geschreven werk zal altijd toegekend worden aan de auteur. Maar iemand anders kan beslissen over of en hoe het werk wordt gepubliceerd. Bijvoorbeeld omdat de auteur in loondienst van een bedrijf is, of het werk voor een klant geschreven is.

Hetzelfde geldt voor een thesis. De universiteit is degene die beslist over het publicatierecht, omdat zij de opdrachtgever zijn van de thesis.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bachelor thesis plotseling gepubliceerd op australische site

Ik ga akkoord:

Wikipedia is geen betrouwbare bron

De Technische Universiteit van Eindhoven is geen betrouwbare bron (zie voorgaande quotes).

Jurisprudentie is geen betrouwbare bron ....

En de Profs die ik ken en mijn ervaringen en kennis zijn ook geen betrouwbare bron.

En de wet vermoedelijk ook niet?

IK BEGIN met te zeggen dat het auteursrecht hier een openstaande vraag is.

Jurisprudentie (die ik quote) bevestigd dat de Student de auteur is (afhankelijk omstandigheden).

Ik vermeld ook duidelijk: "Tenzij regels van de Univ anders duidelijk maken, ......."

IK trek me terug. Terug rust opzoeken ...
Eric

Reageer