Gedrag vallende magneet in koperbuis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Gedrag vallende magneet in koperbuis

Hallo.

Wie zou mij een vraag kunnen beantwoorden over het volgende ?

Ik zat wat youtube filmpjes te kijken en zag een fimpje over een man die beweerde dat magneten zich wat anders gedragen ten opzichte van de zwaartekracht en of metalen dan algemeen gedacht wordt.

Volgens hem zouden 2 magneten met de zuid polen tegen elkaar langzamer naar de aarde vallen dan magneten met noord en zuid tegen elkaar, wat hij uitvoerig getest zou hebben.

Ook liet hij zien dat een magneet niet gewoon door een koperbuis valt zoals men zou denken.

Het duurde namelijk wel 4 seconden voordat de magneet door de koperen buis gevallen was.

Ik kon dit niet geloven dus ik heb mijzelf een koperen buis gekocht om dit zelf te testen.

Tot mijn stomme verbazing heeft de man gelijk en ik zie vervolgens dat mijn magneetje ook langzaam naar beneden zweeft zonder de kanten van de buis te raken te raken.

Ik heb wat verstand van de wet van lorentz ivm geleiders ed, en weet hoe een dynamo, luidsprekers ed werken, maar dit kan ik eigenlijk niet verklaren.

Er is geen sprake van een spoel die een tegenveld oproept, en koper is dus niet magnetisch.

Hoe kan dit is mijn vraag ?



demonstratie filmpje

Berichten: 4

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

En laat ik op you tube nou ook het antwoord vinden, de buis gedraagt zich wel als een spoel en roept een tegenveld op, met een snede in de lengte werkt dit niet, dan is de stroomkring onderbroken.

Maar toch leuk dit om te posten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Dit is het principe van de wervelstroomrem.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Ik kwam vandaag deze post met een filmpje tegen: treintje op een Möbius-strip. Hierin wordt dit experiment ook getoond en kort verklaard. Ik had het zo zelf moeten kunnen bedenken, maar had het nog nooit eerder gezien, en heb het meteen ook in de schuur geprobeerd.

Wordt dit tegenwoordig ook op scholen getoond? Ik vind dit zo gaaf, en heel jammer dat dat in mijn opleiding niet is gedemonstreerd. Magneten zijn de afgelopen 30 jaar wel sterker geworden, maar dit had volgens mij best al gewerkt!

Berichten: 12.262

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Het scheelt wel hoe sterk de magneten zijn hoor. Ouderwetse 'ijzeren' magneten vallen wel langzamer door een koperen buis, maar je ziet daar niet zo heel veel van.

Neem je een moderne neodymium magneet die maar net in een dikwandige koperen buis past, dan valt het ding zo langzaam dat het lijkt alsof je de magneet in een pot heel dikke stroop hebt losgelaten.

Overigens werkt dit experiment ook prima met aluminium buizen (en ook vierkante profielen en dergelijke).

Als je onbekend bent met het fenomeen lijkt de vertraging haast magisch - als je een pvc pijp neemt waar de magneet in een seconde doorheen valt is het een raar gezicht als je er bij een verder identieke buis van koper of aluminium gerust 10 seconden op moet wachten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Ik heb de vergelijking thuis gedaan door een boutje van dezelfde grootte door de koperen pijp te laten vallen, dat werkt ook goed als verschil...

Samarium-cobalt magneten zijn ontwikkeld ruim voor ik naar de middelbare school ging, dus die zouden toch beschikbaar moeten zijn geweest!

Berichten: 12.262

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Die waren wel beschikbaar, maar niet zo gemakkelijk verkrijgbaar (prijzig!). Veel proefjes gaan ook prima met magneetjes van 'koelkastkwaliteit', en je wilt in een schoolsituatie wellicht helemaal niet werken met hele sterke magneten. 2 schijfjes zo groot als een euro kunnen je lelijk verwonden als je op elkaar knallen met je vinger ertussen.

Een mooie demo opstelling is om bijvoorbeeld 2 doorzichtige plastic buizen te plaatsen, en bij eentje over een lengte van zeg 50 cm daar een koperen buis omheen te plaatsen. Als je gelijktijdig de magneetjes laat vallen is het verschil behoorlijk spectaculair.
Victory through technology

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Dat brengt mij op het volgende:
magneet-in-ring.GIF
magneet-in-ring.GIF (2.39 KiB) 2076 keer bekeken
Wordt het magneetje M omhoog geworpen wanneer je de koperen ring R versneld omhoog beweegt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Ja, kijk maar.


Berichten: 12.262

Re: Gedrag vallende magneet in koperbuis

Zo, das een beste magneet en een flink stuk koper, maar wel overtuigend.

Ook een grappig effect: Als je zo'n magneetje laat vallen op een fors stuk geleidend materiaal (aluminium heatsink formaat baksteen) dan maakt het een zachte landing doordat het wordt afgeremd naarmate het dichterbij de geleider komt.
Victory through technology

Reageer