Spreiding van variantie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Spreiding van variantie

Ik ben bezig met mijn afstuderen en loop ergens erg vast.

Voor het bepalen van de sterkte, R, van een stuk staal kunnen er een aantal laboratoriumproeven, n, gedaan worden.

Ik neem aan dat de sterkte normaal verdeeld is met een gemiddelde en standaarddeviatie: R~N(mu,sigma)

Hierin is de gemiddelde sterkte, mu, van het staal normaal verdeeld: mu~N(X, s/sqrt(n)).

Mijn eerste vraag: Als ik uitga van perfect information. Is de sigma dan gelijk aan s of gelijk aan s/sqrt(n)?

Daarnaast , weet ik, wanneer ik onzeker ben over mijn sigma (dus geen perfect information), ik de chi-square verdeling moet gebruiken. Afhankelijk van het aantal laboratoriumproeven, n, wordt de verdeling anders. De relatieve standaarddeviatie is afhankelijk van de gewenste zekerheid, en kan bepaald worden door de ratio, verkregen uit de chi-square verdeling, te vermenigvuldigen met de verwachte standaarddeviatie s? of toch s/sqrt(n)?

Met andere woorden (mijn tweede vraag): X2(s, ratio*s)? Waarbij X2 = chi-square verdeling. of toch anders?

Ik heb nu dus een mu die normaal verdeeld is en een sigma die ch-square verdeeld is. Dit kan het beste weergeven worden in een contourplot? of is er een betere manier om de onzekerheid in mijn gemiddelde en standaarddeviatie te weergeven? Ik moet namelijk uiteindelijk een faalkans eruit krijgen. En ben hier nog mee aan het worstelen. Ik heb al het internet afgezocht en mijn begeleider ermee lastig gevallen. Ik krijg alleen de indruk dat hij wil dat ik dit zelf uitzoek, of beredeneer.

Reageer