Voortstuwingskracht van een bepaald object

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Voortstuwingskracht van een bepaald object

Hallo,

Ik ben hier nieuw maar ik had eigenlijk gelijk een vraag waar ik al een tijd een antwoord op zoek.

Stel; ik heb een auto met een vermogen van 100PK ofwel ruwweg 73.55 KW ofwel 73550 J/s

Maar, hoe haal ik hier de voortstuwingskracht uit. Ik weet dat je het kunt converteren naar Nm/s, wat ook blijkt uit de formule P = F * v. Maar als de auto stilstaat is de snelheid natuurlijk 0. Uiteraard oefent de auto dan een kracht uit op het wegdek, maar gezien de snelheid 0 is zou dan ook het gesuggereerde vermogen 0 zijn wat weer voor geen enkele meter klopt.

Mocht het van belang zijn, de hypothetische radius van het achterwiel is 0.3 meter.

Ik hoop dat iemand dit even kan ophelderen gezien ik verwacht dat het alles behalve complex is, maar het irriteert me al een flinke tijd.

Groeten ;) .

Berichten: 15

Re: Voortstuwingskracht van een bepaald object

wanneer je zegt "73550 J/s" dan zeg je dus: iedere seconde kun je 73.550 Joule energie overbrengen. Ga ik er even van uit dat er geen energie verloren gaat (Warmte van de motor, versnellingsbak, assen, banden) komen dus die 73.550 Joule ten gunste van de snelheid van je auto.

De energie die je in de snelheid van je auto stopt is 0,5 * M * V ^ 2 .

Neem ik aan dat je auto 1.000 kg weegt, vul ik 73.550 Joule in, komt er uit: V = 12 [m/s]

Als je dat iedere seconde doet is dus je versnelling 12 m/s/s = 12 m/s²

Je stuwkracht is dan (omdat het nog steeds over 1.000 kg gaat) F=M*A = 12.000 Newton

Hier komt voor ieder gewicht een andere stuwkracht uit. Wiskundig gezien komt dat door het kwadraatje in de eerste formule, dat niet voorkomt in de tweede. Hoe ik me dit in de werkelijkheid moet voorstellen snap ik nog niet. Iemand anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Voortstuwingskracht van een bepaald object

Arbeid = kracht x verplaatsing

Bekijk dat nu per seconde:

Vermogen = kracht x snelheid.

Berichten: 3

Re: Voortstuwingskracht van een bepaald object

datadutch schreef:wanneer je zegt "73550 J/s" dan zeg je dus: iedere seconde kun je 73.550 Joule energie overbrengen. Ga ik er even van uit dat er geen energie verloren gaat (Warmte van de motor, versnellingsbak, assen, banden) komen dus die 73.550 Joule ten gunste van de snelheid van je auto.

De energie die je in de snelheid van je auto stopt is 0,5 * M * V ^ 2 .

Neem ik aan dat je auto 1.000 kg weegt, vul ik 73.550 Joule in, komt er uit: V = 12 [m/s]

Als je dat iedere seconde doet is dus je versnelling 12 m/s/s = 12 m/s²

Je stuwkracht is dan (omdat het nog steeds over 1.000 kg gaat) F=M*A = 12.000 Newton

Hier komt voor ieder gewicht een andere stuwkracht uit. Wiskundig gezien komt dat door het kwadraatje in de eerste formule, dat niet voorkomt in de tweede. Hoe ik me dit in de werkelijkheid moet voorstellen snap ik nog niet. Iemand anders?
Het klopt ook inderdaad niet, de eerste formule. Als je het gewicht verdubbelt zou simpelweg de acceleratie (/ snelheid na de eerste seconde) simpelweg gehalveerd moeten zijn, en dat is hier niet het geval. De formule F =M *A is in deze context wél correct alleen zitten hier 2 onbekenden bij.

Verder, @Neutra;

Die formules ken ik, maar daar kan ik alsnog niets mee.

In de eerste formule; Arbeid = kracht x verplaatsing -> Ik weet de kracht niet, evenmin als de verplaatsing (die niet echt van toepassing is, gezien ik de versnelling / voortstuwingskracht wil weten)

In de tweede formule; Vermogen = kracht x snelheid -> Ik weet wederom de kracht niet, evenmin als de snelheid.

Ik snap er nog steeds niks van. Waar ik naar zoek is een exacte formule in de zin van a = ....., of nog beter, direct een formule in de zin van F = ..... Als ik die heb kan ik vervolgens wel deduceren hoe de formule tot stand is gekomen.

Ik hoop dat iemand opheldering kan geven.

Berichten: 3

Re: Voortstuwingskracht van een bepaald object

Na wat geklooi met toch de eerste formule van datadutch (Ekin = 0.5 * M * V^2), kom ik uiteindelijk uit op F = sqrt(2 * E * m). In het voorbeeld dat ik gaf over die auto, zou dat neerkomen op F = sqrt(2 * 73.550 * 1000) = 12,1kN.

Dit zou een versnelling opleveren van A = F / M -> A = (12,1 * 10^3) / 1000 = 12m/s^2, zoals hij al aangaf.

Het lijkt me eigenlijk toch dat dit moet kloppen, het komt ook overeen met hoe hij het uitrekende. Overigens hoef je sowieso niet de warmteverliezen in de motor etc. mee te rekenen volgens mij, gezien het vermogen van een auto in PK's altijd aan het wiel wordt gemeten dacht ik.

Maarja, klopt dit?...

Reageer