Lithium-ionbatterij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Lithium-ionbatterij

In de handleiding van een jvc-camera:
bij langere periode van inactiviteit elke twee maanden op- en ontladen en vervolgens wegbergen op 30 %
Nu is me bekend dat lithium-ionbatterijen niet te ver mogen ontladen worden, dus vraag ik me af of dat op- en ontladen betekent ontladen tot hij echt leeg is of tot die genoemde 30 %?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Lithium-ionbatterij

Eerst opladen en dan ontladen naar 30%

Overigens is 50% meer aan te bevelen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Lithium-ionbatterij

Wat is het chemische/ natuurkundige idee erachter dat je ze niet volledig opgeladen mag bewaren?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Lithium-ionbatterij

Lithium-ionen zitten of gebonden aan de koolstof elektrode (volgeladen) of aan de cobaltoxide elektrode (leeg).

Als de batterij geheel vol of geheel leeg is, blijven een aantal Lithium-ionen achteri n het elektrolyt, omdat zij moeite hebben te binden aan de al verzadigde elektrode. Omdat zowel lithium als het elektrolyt hoog-reactief is, zullen er parasitistische reacties plaatsvinden. Hierdoor veroudert de batterij waardoor de capaciteit vermindert en de interne weerstand toeneemt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer