Continu-stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Continu-stroom

Stom dat ik er nu pas op kom, maar ziet de natuur verplaatsing van een continue lading wel als stroom? Stroom door een metalen draad is namelijk niet continu want het zijn heel veel kleine pakketjes lading (elektronen). Er ontstaat dan een magnetisch veld wat eigenlijk de optelsom is van de magneetveldjes van alle elektronen. Wat nou als ik een donut-vorm heb die geheel egaal negatief geladen is, en die laat draaien zodat de donut geheel op zijn plek blijft... ontstaat er dan wel een magnetisch veld? Officieel beweegt er lading, maar omdat het helemaal egaal is, is het toch hetzelfde als een stilstaande lading? Hoe moet de natuur de twee situaties uit elkaar houden?

p.s. die donut heeft geen massa en er zitten niet zulke dingen in als atomen of elektronen, en de lading is er niet verdeeld op basis van kans of een golf/sinusoïde functie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Continu-stroom

Ik heb moeite met het gegeven dat er alleen een egaal negatief geladen donut is. Negatief t.o.v. wat? Er moet altijd een tegengesteld geladen iets in de buurt zijn. Als je die donut gaat draaien, dan is er sprake van een of andere stroom.

Mijn kennis op dit vlak schiet tekort om aan te geven wat er verder gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Continu-stroom

p.s. die donut heeft geen massa en er zitten niet zulke dingen in als atomen of elektronen, en de lading is er niet verdeeld op basis van kans of een golf/sinusoïde functie.
Dan heb je dus niets; hooguit een gedachte. Dit is geen fysica.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Continu-stroom

Een homogeen massieve bol die ronddraait heeft toch ook een impulsmoment? Dan lijkt het me dat een homogeen geladen donut die ronddraait ook een magnetisch veld opwekt.

Re: Continu-stroom

Die gedachte was bij mij in mijn jonge jaren ook al eens opgekomen, maar dan met een homogene massa. Het kan ook met een bol of cilinder. Mijn idee was toen dat je aan een beschrijving van de werkelijkheid aan de hand van een massaverdeling in sommige symmetrische gevallen niet kan zien of er sprake van beweging is of niet. Aangezien er met beweging kinetische energie en/of massatoename gepaard gaat, leidt dat tot denkmoeilijkheden.

Het lastige is dat we dit niet kunnen uitproberen omdat materie uit deeltjes bestaat. Maar als gedachte-experiment is het wel interessant.

Berichten: 199

Re: Continu-stroom

Ik heb zojuist bedacht dat dit wellicht de reden is waarom alle voorwerpen uit deeltjes bestaan... Als iets volkomen egaal is, kun je nergens van afleiden of het beweegt of niet. Zodra iets ribbels (atomen) heeft is dat wel duidelijk. Een perfect egaal object is dus fundamenteel incorrect.

Re: Continu-stroom

Ik heb zojuist bedacht dat dit wellicht de reden is waarom alle voorwerpen uit deeltjes bestaan... Als iets volkomen egaal is, kun je nergens van afleiden of het beweegt of niet. Zodra iets ribbels (atomen) heeft is dat wel duidelijk. Een perfect egaal object is dus fundamenteel incorrect.


Zouden elementaire deeltjes dan niet bolsymmetrisch kunnen zijn? Denk aan het onderscheid tussen wel en niet draaiende deeltjes...

Berichten: 199

Re: Continu-stroom

Mij is vertelt dat elementaire deeltjes geen interne structuur hebben, dus als ze draaien is er eigenlijk geen beweging omdat er geen inhoud is... of zoiets ;)

Re: Continu-stroom

Mij is vertelt dat elementaire deeltjes geen interne structuur hebben, dus als ze draaien is er eigenlijk geen beweging omdat er geen inhoud is... of zoiets ;)


Nog een paradox!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Continu-stroom

Wat is daar het paradox aan? Ze hebben geen interne structuur, dus kun je ze niet rond laten draaien. Gewoon niet proberen voor te stellen dan, dat is de hele aanname van elementaire deeltjes.

Re: Continu-stroom

Wat is daar het paradox aan? Ze hebben geen interne structuur, dus kun je ze niet rond laten draaien. Gewoon niet proberen voor te stellen dan, dat is de hele aanname van elementaire deeltjes.
Als je het niet probeert voor te stellen, houdt natuurlijk alles op. Dan bestaan er helemaal geen paradoxen in de zin van denkmoeilijkheden.

Wanneer ik een stoel in de rondte draai draaien de deeltjes in die stoel toch mee? Zij zijn de uiteindelijke dragers van het impulsmoment. Of zie ik dat verkeerd?

Berichten: 336

Re: Continu-stroom

Het deeltjes probleem treedt alleen op in de klassieke mechanica. In de quantum mechanica zijn er talloze voorbeelden waarin niet het aantal deeltjes dequantizeerd is, maar juist de stroom gequantizeerd is.

Denk bijvoorbeeld aan stroom quantisatie in break-juncties.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer