Temperatuursstijging van remtrommels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Temperatuursstijging van remtrommels

Klintersaas schreef:9) Een personenauto (massa 920 kg) rijdt met een snelheid van 108 km/u. De chauffeur (massa 80 kg) remt plots en het voertuig komt tot stilstand. De massa van ieder van de vier remtrommels bedraagt 2,50 kg en de soortelijke warmtecapaciteit is 5,00 · 102 J/kg·K.

Veronderstel dat 80 % van de kinetische energie in warmte in de remtrommels wordt omgezet, dan bedraagt de temperatuurstijging van iedere remtrommel:

  1. 36 K
  2. 72 K
  3. 144 K
  4. 288 K
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.

(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)
Het grootste probleem bij deze vraag is denk ik dat ik niet weet hoe je uitrekent hoeveel Joule ervoor nodig is om een auto met inzittende van 1000 kg met snelheid van 108 km/h tot stilstand te brengen.
"Happiness is like peeing in your pants, everyone can see it, but only you can feel its warmth."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Temperatuursstijging van remtrommels

Dit gaat het handigste met de formule voor de kinetische energie.

Ken je die? Zo niet, kijk op internet bv bij wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Temperatuursstijging van remtrommels

Bedankt Margriet. Ik had die formule helemaal over het hoofd gezien. De rest van de som is gelukt.

(Bewijs: De laatste stap waren 3.6 x 10^5 / 1.25 x 10^3 = 288 K, verdeeld over 4 remtrommels. Dus 288/4 = 72)

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie! ( Ik moet dinsdag namelijk examen doen).
"Happiness is like peeing in your pants, everyone can see it, but only you can feel its warmth."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuursstijging van remtrommels

Die laatste stap zou ik anders inrichten. Er is nl. niets dat een temperatuurstijging van 288K ondergaat.

Je kunt beter , nadat je de totale energie hebt uitgerekend, deze delen door het aantal remtrommels, en dan voor 1 trommel de temperatuurstijging uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Temperatuursstijging van remtrommels

Ik denk dat je daarin gelijk hebt klazon. De 4 remtrommels samen ondergaan een temperatuurstijging van 288K, maar ze zijn natuurlijk niet fysiek verbonden met elkaar in de auto, dus er is eigenlijk geen 'samen'. De berekeningen zijn ook iets makkelijker als je het via jouw methode doet. En dat is belangrijk, want ik mag geen rekenmachine gebruiken aankomende dinsdag bij het examen.
"Happiness is like peeing in your pants, everyone can see it, but only you can feel its warmth."

Reageer