Transparantie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Transparantie

Je ziet de wereld steeds transparanter worden.

Welke psychische elementen bepalen eigenlijk, dat de mens zo moeilijk doet over het openbaar maken van alle salarisgegevens?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Transparantie

Waarom denk je dat de wereld steeds transparanter wordt? Probeer maar eens bij de overheid op te vragen hoe je geprofileerd bent.. (door de overheid zelf)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Transparantie

Kijk naar Nigeria, de bewoners zien via internetbronnen dat Shell er discutabele praktijken op na houdt.

Kijk naar de Arabische lente. Door social media is nu te zien, dat Gaddafi er een andere levensstijl op nahield, dan hij zijn volk wilde laten geloven.

Kijk naar de Open Data initiatieven, waarbij datasets tot nieuwe inzichten leiden.

Etc......
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Re: Transparantie

Welke psychische elementen bepalen eigenlijk, dat de mens zo moeilijk doet over het openbaar maken van alle salarisgegevens?


Dat heb ik nooit begrepen. Mijn inkomen heeft altijd rond het minimumloon gelegen, en dat mag iedereen weten. Ik vind dat ook niet zo'n interessant gegeven, zolang ik maar genoeg heb om van te leven. Het is dus geen algemeen menselijke trek.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Transparantie

Dat heb ik nooit begrepen. Mijn inkomen heeft altijd rond het minimumloon gelegen, en dat mag iedereen weten. Ik vind dat ook niet zo'n interessant gegeven, zolang ik maar genoeg heb om van te leven. Het is dus geen algemeen menselijke trek.
Dat denk ik ook. In minstens een paar culturen wordt daar geen geheim van gemaakt, en ook ik en mijn vrienden weten van elkaar wat we verdienden tijdens onze vakantiejobs, of wat het startloon was van de afgestudeerden onder ons.

Het is dus zeker geen algemene menselijke trek, zelfs niet binnen de Westerse cultuur.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Transparantie

Vraag eens een artiest wat ie kost.

Wat een voetballer verdient.

Vraag je buurman eens.

Daar gaat iedereen toch erg krampachtig over doen.

Volgens mij heeft dat te maken met de volgende zaken:

* Schaamte omdat je minder verdient, dan je waarschijnlijk doet voorkomen.

* Schaamte omdat je minder verdient, dan je omgeving. Minderwaardigheidcomplex.

* Schaamte omdat je veel meer verdient, dan je eigenlijk zou moeten verdienen voor wat je doet.

* Angst dat mensen je wat aandoen, omdat je zoveel verdient.

Nog andere oorzaken?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Re: Transparantie

Oplossing is simpel: stop met huichelen en zorg ervoor dat je niet méér verdient dan je voor jezelf en de buitenwereld kan verantwoorden.

Weinig verdienen is geen schande, het zijn juist de graaiers die zich zouden moeten schamen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Transparantie

optie 4: ik zou het precieze bedrag niet eens weten, ik weet het ongeveer, weet de schaal,(ik leg elk salarisafschrift netjes in een mapje op de vorige, en denk dan: jahoor, t klopt!)

Dan heb je nog je bruto en netto salaris, wat willen mensen precies weten?

Daar ga ik mee knoeien als er over gesproken wordt. Dan heb je ook nog mensen die zeggen wat ze verdienen bruto op basis van 40 uur, terwijl ze 32 uur werken, heb ik ook al menig discussie met een kennis over gehad, want in mijn opinie verdiend hij dat dus niet terwijl hij volhield van wel..

Ook ken ik mensen die blijkbaar heel leuk hadden onderhandeld, en omdat die in het zelfde instituut werkten als ik mochten ze het niet zeggen, daar hebben ze iets voor moeten tekenen, omdat anders misschien anderen met een soortgelijke functie in opstand komen.

Ikzelf ben er in principe best open over, al interesseert het me eigenlijk niet zoveel.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Transparantie

Johan schreef:Volgens mij heeft dat te maken met de volgende zaken:

* Schaamte omdat je minder verdient, dan je waarschijnlijk doet voorkomen.

* Schaamte omdat je minder verdient, dan je omgeving. Minderwaardigheidcomplex.

* Schaamte omdat je veel meer verdient, dan je eigenlijk zou moeten verdienen voor wat je doet.

* Angst dat mensen je wat aandoen, omdat je zoveel verdient.

Nog andere oorzaken?
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak dat het altijd een dooddoener is in een gesprek. Ofwel verdien je exact even veel, maar dan vindt iemand dat hij te veel of te weinig ervoor werkt. Ofwel verdien je meer dan iemand anders en wordt je gezien als de rijke stinkerd in onze grasmaaiercultuur, ofwel verdien je minder en zie je niet waarom je minder verdient.

Kortom, het is een vraag waar alle antwoorden slecht zijn, een beetje zoals "Is mijn gat niet te dik in deze rok?"
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Transparantie

Mag ik de volgende conclusie trekken uit jullie reacties?

Het verzwijgen van je salaris/inkomsten geeft sociale rust en stabiliteit.

Ondanks dat er vaak onlogische verschillen zijn.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Re: Transparantie

Johan schreef:Mag ik de volgende conclusie trekken uit jullie reacties?

Het verzwijgen van je salaris/inkomsten geeft sociale rust en stabiliteit.

Ondanks dat er vaak onlogische verschillen zijn.
Wanneer je gevoel van zelfwaarde los staat van je salaris (zolang dat althans niet onder de armoedegrens ligt) is het makkelijker daar vrijuit over te praten, dan wanneer je gevoel van zelfwaarde staat of valt met de (relatieve?) hoogte van je salaris.

In aansluiting op 317070 nog het volgende: je kan via het punt van de loonsverschillen gemakkelijk in politieke discussies terecht komen. Als er voor de betrokkenen dan ook nog grote (financiële) belangen in het geding zijn, komt een dergelijke discussie het gezellig samenzijn niet altijd ten goede...

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Transparantie

Dit doet me denken aan de Duitse psychoanalist Erich Fromm die het verschil onderzocht tussen:

Identiteit door hebben

Identiteit door zijn

Zie: www.youtube.com/watch?v=o7GpHrdXOFI

Dat verklaart waarom mensen zo krampachtig doen over openheid van inkomen.

Vooral de mensen die hun identiteit ontlenen aan "hebben" zijn bang deze identiteit kwijt te raken.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Reageer