Elektro man zoekt hulp bij mechatronica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Elektro man zoekt hulp bij mechatronica

Hallo beste mensen,

Tot voor kort hield ik me alleen bezig met elektronica, maar ben nu ook de wereld van mechatronica in gestapt.

Ik heb een probleem met het opstellen van een systeembeschrijving (overdrachtsfunctie) waar ik graag jullie hulp bij heb.

Ik heb een spanning U1 waarmee ik een geleverd koppel van een motor regel. De motor drijft een wiel aan direct op zijn as (via een koppeling, maar die valt nu te verwaarlozen). Dit wiel drijft op zijn beurt een massieve cilinder aan die ook weer rond zijn as gaat draaien. Ik meet vervolgens de uitgangssnelheid (in RPM of km/h of rad/s wat je maar wilt) waarmee de massieve cilinder (die ik nu voortaan de drum noem).

Ik wil nu een beschrijving van dit systeem op stellen maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken.

Ik wil weten de transfer functie : G= v_drum/U1 ; waarin v_drum de snelheid is van de massieve cilinder. En U1 de ingangsspanning.

Hoe pak ik dit aan?



Van spanning naar geleverd motor koppel wordt:

T1=U1.K1 ; Met T1 = geleverd koppel, U1=ingangsspanning, K1 is een constante.

Ik weet ook dat:

M_tr=J*dw/dt; Met M_tr=traagheidsmoment; J is massatraagheid van de cilinder; dw/dt is de versnelling van de cilinder

(w = omega ....)

Dan wordt het voor mij moeilijk..., hoe dan verder.

M_res=T1.K2-M_tr; Met M_res resulterend moment om de drum te bewegen, K2 is overbrengingsverhouding van wiel naar drum???

Hoe stel ik nu een beschrijving op die G=w/U1 beschrijft?

Volgens mij ga ik in het laatste stuk de mist in....

Ook moet ik de wrijvingsverliezen (uitgezonderd slip) tussen de cilinder en het aandrijfwiel meenemen, misschien hebben jullie daar ook tips voor, maar dat is een 2e zorg.

Alvast bedankt

Re: Elektro man zoekt hulp bij mechatronica

Zie voor de overstap van elektronica naar mechanica:

http://multimechatronics.com/images/upload...cal_Analogy.pdf

http://www.pmillett.com/tubebooks/Books/At...20Analogies.pdf

(Downloaden van de onderste duurt een paar minuten!)

Reageer