Profiel kiezen voor belasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Profiel kiezen voor belasting

Hallo,

voor volgend vraagstuk zit ik ook nog met enkele vragen.

Er moet dus een profiel gekozen worden dat juist sterk genoeg is om de belasting van 4kN te

weerstaan.

Ik zou dit dan met volgende formules gaan berekenen:

σ_b=Mb/Wb

W_b=Ixx/V

De vezelafstand V is dan denk ik hierbij gelijk aan 200mm.

Nu zou ik men Mb willen uitrekenen maar hier twijfel ik. Is dat dan op deze manier =>

Mb=F*L dus Mb=4kn*5M ?

of moet ik die 200mm hier ook in rekening brengen.
Bijlagen
OEF6.JPG
OEF6.JPG (92.72 KiB) 984 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profiel kiezen voor belasting

Kan je de volledige opgave geven? Ik vermoed dat het een opgave is op buiging ...

Ik kan je alvast hetvolgende zeggen. De spanning in een balk tgv buiging wordt berekend met volgende formule:
\(\sigma(y) = \frac{M \cdot y}{ I_{xx}}\)
y is de afstand waar je de spanning wilt weten.

Ixx is het traagheidsmoment (as-x)

M.a.w. als je de balk wilt berekenen heb je de maximale spanning nodig. Deze vind je op de uiterste vezel. Wat is dan y (=v) voor een I profiel met hoogte 200 mm. (Let op voor de assen! Zoek anderseven op in je cursus ... )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 20

Re: Profiel kiezen voor belasting

Wel dat is de volledige opgave..

Het is idd volgens mij ook op buiging.

De formule die je aanhaalt komt overeen met diegene die ik ook gebruik. Zie post 1

σ_b (buigspanning hier max 100N/mm²) =Mb (buigend moment) /Wb (weerstandsmoment tegen buiging)

Wb (weerstandsmoment tegen buiging in cm³ = Ixx (traagheidsmoment in cm^4) / V (vezelafstand in mm)

Dus wat ik moet zoeken is eerst Mb. En hier zou ik dan 200mm*4kn nemen. Maar dit weet ik niet zeker. Het kan ook met die 5M lengte van het profiel zijn.

Vervolgens kan je dan Wb berekenen en zo een Ixx bepalen uit je tabel.

Het lijkt me logisch dat je als laatst je Ixx gaat bereken zodanig dat je bij 1 profiel uitkomt in de tabel.

Berichten: 20

Re: Profiel kiezen voor belasting

Na lang zoeken heb ik het toch gevonden.

Topic mag dus gesloten worden.

Toch bedankt jhnbk ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profiel kiezen voor belasting

Goed zo!
Topic mag dus gesloten worden.
Topics worden niet gesloten. Er kan altijd nog iemand vragen/opmerkingen hebben.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer