Frequentierange linken aan timebase

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 555

Frequentierange linken aan timebase

Hoi

Ik ben bezig met een Laser Doppler Anemometrie opstelling.

Ik heb een LabVIEW programma dat bijna alles doet wat ik er van verwacht.

Ik wil echter dat als ik de frequentierange van de meting(maximale frequentie van de meting in het forierspectrum) aanpas, ook de timebase aangepast wordt zodat ik een duidelijk spectrum verkrijg.

Ik weet echt niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

mvg

joris

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Frequentierange linken aan timebase

Dit lijkt me meer een programmeer vraag.

Is je timebase niet gewoon de lengte van de meting?

Berichten: 555

Re: Frequentierange linken aan timebase

Ik weet het niet. Ben meer bezig met de regel over het waarom.

De timebase is inderdaad de lengte. Als ik ze verander, wordt het fourierspectrum wel duidelijker of onduidelijker (meetpunten beperken/vergroten).

Ik moet dus een relatie vinden zodat het spectrum er automatisch goed uitziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Frequentierange linken aan timebase

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nyquist frequentie. Die zegt dat je om een spectrum te kennen van 0 tot f, je minstens moet samplen aan een snelheid van 2f.

Ook ga je gewoonlijk bij een meting van a punten in het tijdsdomein, niet meer dan a/2 onafhankelijke punten in het frequentiedomein kunnen bepalen, als je niet werkt met negatieve frequenties.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 555

Re: Frequentierange linken aan timebase

Ok, daar was ik gisteren ook mee bezig.

Ik zal even uitleggen hoe de situatie nu zit.

Ik heb een "scan-frequentie" fscan van 400 kHz en een timebase tb. het aantal samples wordt gegeven door
\(N = f_scan \cdot t_b\)
waarbij de timebase instelbaar is.

Verder wordt het fourierspectrum beperkt door een instelbare onder- en bovenlimiet.

De frequenties blijven ruim onder de 200kHz (nyquist frequentie toch?). Dus moet ik gewoon het aantal meetpunten bepalen waarvoor de grafiek optimaal is en zo een verband leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Frequentierange linken aan timebase

Meer meettijd is betere meting natuurlijk, dus het is een beetje moeilijk om te zeggen: wanneer is genoeg. Bij 400kHz meting, en alles is onder de 200kHz. Zou je de pieken moeten zien. De pieken worden beter naarmate de meettijd langer word. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel ruis er in het signaal zit.

Misschien dat dit wat helpt: http://www.mathworks.co.uk/help/techdoc/ref/fft.html

Berichten: 555

Re: Frequentierange linken aan timebase

Ok, ik denk dat ik er wel geraak. Nu is het gewoon even trial en error.

bedankt allebei.

(Ik haat iemand anders ongedocumenteerde code aanpassen net 1h15 bezig geweest om een fitfunctie te bestuderen)

Reageer