Meerkeuze: richting corioliskracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: richting corioliskracht

Als we een voorwerp loodrecht de lucht ingooien, wat is dan de richting van de corioliskracht?

A. oostelijk

B. westelijk

C. noordelijk

D. de corioliskracht is nul

--------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij is D het correcte antwoord. Als je een voorwerp loodrecht in de lucht gooit, dan verandert de hoeksnelheid
\(\omega\)
niet. Hierdoor zal er dus ook geen coriolisversnelling zijn, en dus ook geen corioliskracht..

Dat is toch wat denk. Verbeteringen? :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

Als ik een voorwerp recht omhoog gooi, dan valt het niet exact terug op de plaats vanwaar ik het geworpen heb.

De hoeksnelheid nodig om boven dezelfde plaats te blijven wijzigt inderdaad niet, maar wijzigt de benodigde snelheid niet in functie van de hoogte?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

De formule voor de Coriolis versnelling bestaat uit een vectorieel product tussen de hoeksnelheid van het referentiesysteem en de snelheid van het voorwerp.

De hoeksnelheid in deze formule is in dit geval die van de Aarde. Dat vectorieel product is dus enkel 0 als je een voorwerp evenwijdig met de rotatie-as van de Aarde gooit.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

Oei oei, niet echt sterk van me.

De benodigde snelheid verandert inderdaad met de hoogte. Het voorwerp dat de hoogte in gaat, gaat naar een punt waar de benodigde snelheid om boven hetzelfde punt te blijven groter is. Aangezien het die benodigde snelheid 'niet heeft', zal het voorwerp dus achter komen op het punt er vlak onder. Het voorwerp zal m.a.w. naar het westen afbuigen.

Hopelijk is dit wat beter?


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

De richting van de Corioliskracht is naar het oosten gericht.

Het voorwerp zal tijdens het vallen een afwijking naar het oosten krijgen onder invloed van de coriolisversnelling.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

Mijn vorige bericht is fout. Als je een voorwerp loodrecht de lucht in gooit zal er inderdaad een corioliskracht op werken die naar het westen gericht is. Als je echter een voorwerp van zekere hoogte laat vallen, dan werkt er op dat voorwerp een corioliskracht die naar het oosten is gericht. Zie ook de afbeelding.
scan.jpg
scan.jpg (240.99 KiB) 462 keer bekeken
Stel
\(V' \)
is de snelheid van de bal tijdens een zeker ogenblik ( dus op een zeker tijdstip t

In de linker afbeelding moet dus V' vertikaal omhoog wijzen.

De vector
\(\omega \times V' \)
zal dus naar het oosten wijzen

De vector
\(-2\omega \times V' \)
is dus naar het westen gericht.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: richting corioliskracht

Inderdaad, ik was even heel verwarrend toen je zei dat het naar het oosten was.

Bedankt voor je hulp!

Reageer