Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

2SO2 + O2<-----> 2SO3 + Q

Indien de zuurstofconcentratie verhoogd wordt , daalt toch de concentratie 2SO2 (om het evenwicht te behouden)

Maar waarom vergroot de kans dan dat O2 botst met 2SO2 ?

En hoe komt het dan dat het reactieproduct stijgt ? ( want indien O2 stijgt en 2SO2 daalt, is er toch evenwicht en blijft het reactieproduct toch hetzelfde. Er wordt toch niet meer reactieproduct gevormd?)

Ik begrijp het niet meer goed... ;)

H2CO3<----> H+ + HCO3-

Als de concentratie H+ ionen verhoogd (verlaagd) wordt , verlaagt (verhoogt) de concentratie HCO3-ionen. Bij het eerst verschuift het evenwicht naar links , bij het tweede naar rechts.

Kan iemand me dit a.u.b. nog eens uitleggen? Erg dank!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

Zes stappen. Kijk eens tot welke stap je het met me eens bent.

1. Er is evenwicht volgens : 2SO2 + O2 <---> 2 SO3

De reactiesnelheid naar rechts is gelijk die naar links, de concentraties blijven gelijk.

2. Je verhoogt de zuurstofconcentratie door zuurstof toe te voegen, het evenwicht raakt hierdoor verstoord.

De kans op een botsing tussen SO2 en O2 wordt groter, daarmee wordt de reactiesnelheid naar rechts groter.

3. Er wordt dan (tijdelijk, tijdens de herstel periode) meer SO3 gevormd dan er ontleed wordt.

4. De SO3concentratie stijgt hierdoor en de concentratie SO2 daalt hierdoor evenveel. De concentratie O2 daalt half zoveel.

(Bv. als er 6 SO3 bijkomen gaan er 6 SO2 en 3O2 vanaf.)

5. Het evenwicht herstelt zich. Er is dan t.o.v het evenwicht bij punt 1:

meer SO3, minder SO2 en meer O2 aanwezig.

6. O2 daalt wel tijdens het herstel, maar minder dan er extra werd toegevoegd.

Berichten: 226

Re: Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

Erg dank voor de uitleg. Tot en met 4 kan ik prima volgen maar dat er meer O2 aanwezig is , begrijp ik nog niet helemaal

5. Het evenwicht herstelt zich. Er is dan t.o.v het evenwicht bij punt 1:

meer SO3, minder SO2 en meer O2 aanwezig.

6. O2 daalt wel tijdens het herstel, maar minder dan er extra werd toegevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

Het gaat om de vergelijking tussen evenwicht 2 en evenwicht 1.

In evenwicht 2 is er meer O2 aanwezig dan in evenwicht 1. Dat heb je nl. zelf toegevoegd...

Misschien wordt je nu ook punt 6 duidelijk. Let op dat het steeds gaat om de toestand bij evenwicht 2 t.o.v. de toestand bij evenwicht 1.

Berichten: 226

Re: Concentratieverandering bij evenwichtsreactie

Ja ik begin het te begrijpen . Maar hoe kan ik me zoiets nu concreet voorstellen. Kan ik het vergelijken met iets?

Reageer