Springen naar inhoud

Duivelse kinderboekenweek

• Log in om te kunnen reageren

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 00:07

Ik weet niet zeker of mijn post hier echt thuishoort, maar ik wil even mijn gal spuwen over de commotie rond het huidige thema van de kinderboekenweek, "De toveracademie". Ouders die hun kinderen thuishouden en scholen die onder druk van de ouders een alternatief thema kiezen... Waar zijn we nou in vredesnaam mee bezig? Het is verdo..rie Nederland anno 2005! Laat die kinderen ook meegenieten van dit spannende, leuke en vooral volkomen onschuldige thema. Duivels, occult? Kom op zeg! Wat een achterlijk ge..blaat (ik hou het netjes). Ik kan hier dus echt geen respect voor opbrengen, het spijt me (of eigenlijk niet). Van mij mogen ze die ouders verkleed als heksen en tovenaars een weekje opsluiten in de school op een dieet van spinnen en muizen, terwijl de kinderen buiten rond een vuur griezelige spreuken roepen. Zo, dat zal ze leren... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 02:42

Ik ben het helemaal met je eens. Klaarblijkelijk zijn deze ouders bang dat kinderen dalijk niet meer het verschil zien tussen geloof en sprookjes?

Zijn ze dan echt van mening dat deze zoveel op elkaar lijken?

Ze hebben er dus waarschijnlijk geen vertrouwen in dat hun geloof het kan opnemen tegen hedendaagse toversprookjes. Zwak.

LBO

LBO

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 08:28

In Wikipedia wordt uitgebreid op het onderwerp ingegaan.

Zie hiervoor: http://nl.wikipedia..../Heks_(persoon)

Met name de vervolging van de hekserij krijgt daarbij veel aandacht.
Pas na de Middeleeuwen werd deze vervolging afgeschaft en dan voornamelijk omdat men van lieverlee de indruk kreeg, dat het bij de vervolging niet om de heksen ging, maar meer om het uitschakelen van zich zonderling in de maatschappij gedragende mensen. De vermeende heksen werden gemarteld tot zij uiteindelijk bekenden. Tijdens die vreselijke martelingen werd hen ook gevraagd namen van andere heksen te geven. Zo ging het balletje rond en kon het gebeuren, dat bijna iedere ingezetene van een door heksenjagers onderzocht dorp aan de beurt kwam voor een bekennende marteling. Slechts de hoogst geplaatste ingezetenen konden het proces dan stopzetten door een beroep te doen op een hogere autoriteit dan de zogenaamde heksenjagers.

Opmerkelijk is wel, dat de EO het voor elkaar heeft gekregen een voormalig praktizerend heks tijdens een vraaggesprek te laten verklaren, dat ze tijdens haar heksenperiode kennelijk door de duivel bezeten was.
Na haar uittreding uit de hekserij en overgang naar praktizerend gelovige, leek het zegt ze "dat er een duivel grommend uit haar was getreden"

Daar ligt vermoedelijk het zwaartepunt van de afkeer van de gelovigen naar de hekserij. Men denkt dat de kinderen door het kennis nemen van de hekserij met duivelse krachten in aanraking gaan komen.

Persoonlijk geloof ik er niet in, dat hekserij ook maar enig kwaad kan zolang men maar de werkelijke waarde in acht houdt.
Overigens heb ik begrepen, dat het bij de tegenwoordige hekserij en toverij meer om gaat om goede dingen te bewerkstelligen. Vaak wordt de tovenarij gebruikt om juist de kwade krachten in de wereld te neutraliseren. Zie bijvoorbeeld de films over Harry potter.
M.i. kan het kennis maken met hekserij en zogenaamde toverij minder kwaad, dan alle vecht en moordspelletjes, die kinderen tegenwoordig op de computer vrijelijk kunnen spelen.
Merkwaardig genoeg zie je daartegen weinigen in opstand komen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 11:39

Het erge is gewoon dat de kinderen de dupe worden van de waanideeŽn van zulke volwassenen. Kinderen staan helemaal nog niet stil bij de zogenaamde duistere kant van tovenarij, dat is iets dat ze door de volwassenen wordt aangeleerd. Het is niets anders dan terug naar de Middeleeuwen en angst en paniek zaaien voor alles dat afwijkt van wat er in de bijbel staat.
Arme kinderen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 14:28

Inderdaad, de ouders generaliseren hun geloof en 'hekserij' onder de zelfde noemer. Dit zegt veel over wat ze zelf van hun geloof vinden.

Zijn de kinderen de dupe, tja voor hun maakt het allemaal niet veel uit. Wacht maar totdat ze internet ontdekken. Probeer ze dan nog maar eens te weerhouden....

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 14:44

Inderdaad, de ouders generaliseren hun geloof en 'hekserij' onder de zelfde noemer. Dit zegt veel over wat ze zelf van hun geloof vinden.

Zijn de kinderen de dupe, tja voor hun maakt het allemaal niet veel uit. Wacht maar totdat ze internet ontdekken. Probeer ze dan nog maar eens te weerhouden....

Het maakt dus wel uit PW...
Kinderen hebben zoals iedereen wel weet een rijke fantasiewereld waar ze ook zo in en uit kunnen stappen.
Dat ouders en zelfs scholen hun angsten,onzekerheden en frustraties op dergelijke manier in de hoofden van die kinderen poneren is verwerpelijk.

De wereld van heksen,toverspreuken en toverdrankjes is nu nog het exclusieve domein van kinderen.
Niet lang meer als je de houding van dergelijke scholen tolereert.

Het is meer dan Geloof en Fantasie onder de zelfde noemer plaatsen,het is regelrechte indoctrinatie van een kindergeest,niets minder.
Ziekelijk
huh?

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 17:46

:shock: sja die christenen toch altijd... ;) maar inderdaad zeer overdreven. ze voeren uit wat t geloof hun leerd..laat ze niet in aanraking komen met magie en alles wat er mee te maken heeft. Want toveren is toch van de duivel? (hun verzonne boeman dan) En dan gaat t idd nog niet eens over echte magie..erg zielig gewoon.Maar gelukkig zijn er wel kinderen die t hebben mogen meemaken. En een ding weet ik zeker ik zal mijn kind nooit met een bijbel in t gezicht zwaaien terwijl ze t allemaal zelf moete ondekken.Sterker nog ik leer ze niets van t geloof ze moeten gewoon hun eigen weg vinden,en niet gehersenspoeld worden door een stel jezus freaks.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 17:56

Die Christenen weten als geen ander, hoe gemakkelijk kinderen te beÔnvloeden en te indoctrineren zijn. Ze maken er zelf immers ook dankbaar gebruik van.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 20:35

Die Christenen weten als geen ander, hoe gemakkelijk kinderen te beÔnvloeden en te indoctrineren zijn. Ze maken er zelf immers ook dankbaar gebruik van.

Ze indoctrineren niet alleen de kinderen, maar ook steeds weer zichzelf.. en daar schuilt m.i. een groot gevaar.. Met als gevolg dat kinderen gedwongen worden of te kiezen voor hun ouders (en dus het geloof) of voor hun eigen ontwikkeling. Een kind wordt zo onnodig gedwongen een keuze te maken, welke helemaal nergens op slaat en ook nog eens zorgt voor veel problemen bij dobbende kinderen.. Al met al vind ik het belachelijk dat een school zich laat imponeren door ouders, maar het was wel een christelijke school, dus dat is dan weer enigzins te begrijpen..

Maar dat ouders het geloof - en dus alles wat een kind wel en niet mag horen - aan hun kinderen opdringen, vind ik toch wel de meeste grove fout die ouders kunnen maken!

Ik hoop dat een christen hier op wil reageren (op dit topic), want ik ben benieuwd in hoeverre er nog veel christenen op het internet geloven/vinden dat kinderboeken en boeken als Harry Potter duivels zijn..

• Gast

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 23:39

Tja,
Ik als Chrrrrristen zijnde kan het wel een beetje begrijpen.
Maar die scholen hebben het toch zelf in de hand? Of zijn ze werkelijk bang dat de onderwijzer nu glaasje gaat draaien met de kinderen?
Ik als christen ben gek op fantasy en heb er geen moeite mee.
Tis pas fout als je als je het onderscheid niet meer weet te maken tussen realiteit en fictie. Maar dat lijtkt me idem. bij seculier opzicht. Alleen zal je misschien wat scherper zijn?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 00:41

Precies, het is een sprookjesthema en er worden heus geen paranormale/bovennatuurlijke spelletjes gespeeld met die kinderen. Dat kan een beetje normaal denkend mens toch wel inzien? Maar nee, dat is blijkbaar teveel gevraagd voor veel van die ouders.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 02:44

Lesgeven is niet indoctrineren.

Je kunt niet een kind tegen over een boek, of een computer, zetten, en dan maar hopen dat het goed komt.

De bedoeling van een christelijke school is niet om de kinderen tot pastoor op te leiden, maar ze hun basis onderwijs te laten volgen zoals elk ander kind, maar met enkele religie lessen en nevenactiviteiten als toevoeging. Mischien dat dat voor jullie niet helemaal duidelijk is.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 05:45

De bedoeling van een christelijke school is niet om de kinderen  tot pastoor op te leiden, maar ze hun basis onderwijs te laten volgen zoals elk ander kind, maar met enkele religie lessen en nevenactiviteiten als toevoeging. Mischien dat dat voor jullie niet helemaal duidelijk is.

Daar heb je gelijk in PW dat is me in de context van dit topic helemaal onduidelijk.

VG P
huh?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6775 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 08:18

.....Ik hoop dat een christen hier op wil reageren (op dit topic), ..

Ik zou er wel iets over kunnen zeggen, maar gezien de overwegend antichristelijke sfeer op dit forum heb ik daar helemaal geen zin in.

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 09:16

Het erge is gewoon dat de kinderen de dupe worden van de waanideeŽn van zulke volwassenen. Kinderen staan helemaal nog niet stil bij de zogenaamde duistere kant van tovenarij, dat is iets dat ze door de volwassenen wordt aangeleerd. Het is niets anders dan terug naar de Middeleeuwen en angst en paniek zaaien voor alles dat afwijkt van wat er in de bijbel staat.
Arme kinderen.

De ouders van die kinderen hebben dat ook van hun ouders geleerd en weten dus eigenlijk niet beter. Niet dat ik het goed praat, maar ik vind dat jij wel erg hard bent voor mensen die eigenlijk niet beter weten.

En er worden wel meer kinderen uit onwetendheid beschadigd dan door het geloof alleen. Moeten we dan grote opvoedfabrieken oprichten waar alle kinderen de perfecte opvoeding krijgen. Lijkt me niet... :shock:
Het genie woont slechts ťťn verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures