Grafieken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Grafieken

Mijn zusje is bezig met grafieken, deze vragen worden gesteld:

-Wim tekent door de punten een vloeiende stippellijn. Waarom tekent hij een stippellijn? Wanneer gebruik je deze?

(Hierbij zit een tabel waarbij het bedrag door het aantal personen wordt gedeeld ivm een gewonnen prijs die verdeeld wordt.)

-Wanneer gebruik je wel een geen vloeiende lijn?

(Hier gaat het om de oppervlakte van een zijde vierkant x zijde vierkant. Dus oppervlakte 0,1,9,25,64 etc en zijde 0,1,3,5,8 etc en moet in een grafiek getekent worden)

-Wanneer gebruik je een zaagtand op de verticale ass?

(Hier gaat het om het aantal munten dat in minuten geslagen wordt).

Ik weet het niet meer...

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Grafieken

Als er sprake is van een continue variabele tekent men meestal een vloeiende, niet onderbroken lijn, al of niet recht.

Soms stippelt men de uiteinden om het vermoedelijke vervolg aan te geven buiten het domein. (Extrapolatie)

Wanneer er discrete of stapsgewijze veranderingen optreden, zie je een blokjesgrafiek.

Berichten: 12

Re: Grafieken

Dank je voor het antwoorden maar het is niet het antwoord wat gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grafieken

Verplaatst naar Huiswerk.

Wat hebben jij en je zusje zelf al gezocht? En waar lopen jullie vast? Er valt op internet veel te vinden hieromtrent...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Grafieken

Vanavond gaan we aan dit boek werken ik ik denk dat het te maken heeft met wel of geen lineair verband.

Met de vraag waarom tekent hij een stippellijn is het mij niet echt duidelijk behalve dat je bij een lineair verband een constante lijn hebt en je daarbij geen stippellijn maar een vaste lijn gebruikt.

De opdracht die daarop volgt met de oppervlakte en zijde wordt er gevraagd of je hier de punten mag verbinden door een vloeiende lijn te gebruiken. Ik denk het wel omdat deze in mijn ogen lineair is. De zigzag heb ik ontdekt, deze is om het grote getal wat uitgedrukt wordt in euro's te groot is en deze moeten we overbruggen. Dat lijkt mij het meest logische. want 0-90 000 is een grote afstand en daar ga je geen grafiek van maken, en 90.000, 90.750 etc liggen dichter bij elkaar en dat kan wel goed in de grafiek geschetst worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Grafieken

"voorschriften" voor hoe een grafiek te tekenen bestaan niet echt tot in detail zó dat elke methode voor elk mogelijk voorkomend geval dezelfde regels hanteert. Alleen daarom is de vraag niet echt 100% te beantwoorden voor wie het boek van je zus niet op tafel heeft liggen.
Wim tekent door de punten een vloeiende stippellijn. Waarom tekent hij een stippellijn? Wanneer gebruik je deze?

(Hierbij zit een tabel waarbij het bedrag door het aantal personen wordt gedeeld ivm een gewonnen prijs die verdeeld wordt.)
Bij een vaste lijn in dat diagram zou je bijvoorbeeld ook af kunnen lezen dat een ton, verdeeld met 2,5 personen € 40 000 p.p zou opleveren. Dat geval (2½ personen) is echter onbestaand.
-Wanneer gebruik je wel een geen vloeiende lijn?

(Hier gaat het om de oppervlakte van een zijde vierkant x zijde vierkant. Dus oppervlakte 0,1,9,25,64 etc en zijde 0,1,3,5,8 etc en moet in een grafiek getekent worden)
omdat een vierkant ook zijden van 3,1415..... cm zou kunnen hebben en niet alleen hele centimeters lijkt een vloeiende lijn me alleszins terecht. Dat is echter GEEN lineair verband (tussen zijde en oppervlakte).

die zaagtand (meer gebruikelijke naam "scheurlijn") is er inderdaad omdat je anders alle detail van je verband verliest omdat alle variatie in je waarden op een heel gering deel van de schaal van je diagram moet worden weergegeven. Dit heeft echter óók consequenties waar "misbruik" van gemaakt kan worden. Stel ik ben vertegenwoordiger van een fabriek van machines die munten slaan, en ik krijg die gegevens van jullie muntenfabriek te pakken. Ik zou nu kunnen proberen om jullie te overtuigen de machines te vervangen omdat ze wel érg onregelmatige productie leveren. Als ik nou een grafiek presenteer met de scheurlijn héél dicht onder de laagste waarde dan geeft dat in mijn presentatie makkelijk de indruk dat de huidige machines zéér onbetrouwbaar zijn, omdat zo'n grafiek van de dagproductie enorme pieken en dalen lijkt te laten zien. In werkelijkheid gaat het echter maar om variaties van maximaal 1000 munten meer of minder op een dagproductie van 100 000 stuks. (variaties van max 1% of zo dus, en dus helemaal niet spectaculair).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Grafieken

Bij welk onderwerp horen deze opgaven?

In welke klas zit je zusje?

Reageer