Bacterie bestrijdt kanker

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Bacterie bestrijdt kanker

Bacterie bestrijdt kanker

Clostridium sporogenes pakt tumoren grondig aan


Een kankertherapie die gebruikt maakt van de bacterie Clostridium sporogenes die zich huisvest in het binnenste van een kwaadaardige tumor zal in 2013 aan zijn klinische test beginnen. Dat maakten de betrokken onderzoekers van de University of Nottingham en de Universiteit van Maastricht bekend op de herfstconferentie van de Britse Society for General Microbiology.

Afbeelding

De C. sporogenes gedijt onder anaërobe omstandigheden en is juist daardoor geschikt voor het bestrijden van vaste tumoren. Als sporen van deze bacterie geïnjecteerd worden bij een patiënt zullen deze enkel groeien in het centrum van vaste tumoren die bekend staan om hun gebrek aan zuurstof. Terplekke produceert de bacterie een enzym dat een inactief molecuul (een prodrug) dat apart bij de patiënt geïnjecteerd wordt, omzet in zijn actieve vorm. Het geactiveerde kankermedicijn zal vervolgens de cellen in zijn nabije omgeving, de tumor, uitschakelen en daarbij zo min mogelijk gezonde cellen kapot maken, zo is de gedachte.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/bacterie-bestrijdt-kanker.151782.lynkx


Bron: C2W

Berichten: 131

Re: Bacterie bestrijdt kanker

Klinkt veelbelovend! Ik vraag me wel af of er geen serieuze nevenwerkingen bij zo een therapie zijn.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bacterie bestrijdt kanker

Klinkt inderdaad goed, alleen zit je met een groot probleem volgens mij; het binnenste van tumoren is zuurstofarm omdat

de tumor zelf sneller groeit dan de bloedtoevoer. Wat je krijgt is centrale necrose, met andere woorden: de cellen sterven van zichzelf al af. Bovendien, komt het pro-drug wel in het binnenste van een tumor als de bloedtoevoer vrij matig is?


De titel is trouwens een beetje misleidend, of het echt kanker bestrijdt moet nog onderzocht worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer