[overig] Pws verband tussen sport en je humeur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Pws verband tussen sport en je humeur

Hee,

Wij willen ons profielwerkstuk (6vwo) doen over het verband tussen sport en je humeur (lichamelijke en geestelijke gezondheid). Dat als je hebt gesport, je een beter humeur hebt, of juist niet. We kunnen natuurlijk enquetes laten invullen maar we moeten ook een onderzoek doen.

Misschien kan iemand ons helpen met een onderzoeksopzet of in iedergeval helpen met hoe we het humeur kunnen meten omdat dit erg moeilijk lijkt.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

Ik zou humeur alleen definieren als de geestelijke gezondheid. Ten eerste omdat dat logischer is (niemand verstaat onder een slecht humeur dat hij verkouden is) en ten tweede omdat je dat veel ellende bespaart met meten en het uitwerken van de gegevens. Omdat humeur subjectief is, ontkom je niet aan een subjectieve vragenlijst vrees ik.

Maak het jezelf makkelijk en kwantificeer humeur als volgt:

1 = heel slecht humeur

2 = slecht humeur

3 = redelijk humeur

4 = goed humeur

5 = heel goed humeur

Dan neem je een X-aantal proefpersonen en die laat je vóórdat ze sporten hun humeur een cijfer geven (dat is namelijk je baseline humeur waarmee je gaat vergelijken). Dan nog een keer ná het sporten.

Dan krijg je bijvoorbeeld resultaten als:

Persoon A: voor 1, na 5

Persoon B: voor 3, na 4

etc. etc.

Hier kun je dan makkelijk statistiek op los laten om te kijken of het humeur significant verbetert. Met de Wilcoxon toets bijvoorbeeld.

Wat je ook kan doen is het aantal minuten sporten afzetten tegen humeur. Dan kun je zelfs nog onderscheid maken in duursporten en krachtsporten. Het is maar hoe ver jullie willen gaan en wat er van jullie verwacht wordt.

Het eerste voorbeeld is namelijk erg simpel. Je kunt dan altijd in je discussie vermelden dat je geen onderscheid hebt gemaakt in hoe lang mensen gesport hebben en wat voor een sport ze deden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

Bedankt, dit klinkt allemaal erg goed. Ik zal het voorleggen.

Dit zal ons denk ik wel goed helpen. Maar op een andere manier humeur meten is niet mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

Ik kan zo gauw niets bedenken, behalve misschien de officiele methodes. Ik vraag me alleen af in hoeverre deze affect kwantificeren. Lichamelijk valt er in ieder geval niets te meten aan humeur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

Je moet voor jezelf duidelijk maken of je het humeur van mensen over de linie genomen wilt weten of vlak na het sporten.

Ik zou je voor willen stellen om direct na het sporten te kijken en dit te vergelijken met een controle moment. Om je populatie zo groot mogelijk te krijgen zou je aan een klas in het uur les nadat ze gym hebben gehad een dergelijke vragenlijst voor kunnen leggen. Vervolgens leg je dezelfde klas (in hetzelfde uur) een dag of een aantal dagen later dezelfde vraag voor. Dit kan je met meerdere klassen en dus verschillende tijdstippen en dagen kunnen doen om zo te compenseren voor mogelijke variaties in je metingen doordat leerlingen een uur les hebben in een vak wat ze niet leuk vinden of dat het tegen het einde van de week loopt waardoor mensen bijvoorbeeld meer vermoeid kunnen zijn.

Hiervoor zou je dus de lesroosters per klas aan de rector moeten vragen en vervolgens aan de hand van die lijst een selectie van klassen maken die je wilt volgen. Daarna moet je dus nog naar specifieke docenten toestappen om deze vragenlijst te overleggen.

Verder zou ik je aan willen raden om het advies van anusthesist op te volgen en de kwantificatie van zoiets subjectiefs als humeur zo simpel mogeliijk te houden.

Daarna kan je simpelweg de getallen per klas gaan middelen en gaan vergelijken tussen 'na sporten' en 'niet na sporten'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

Je moet voor jezelf duidelijk maken of je het humeur van mensen over de linie genomen wilt weten of vlak na het sporten.
Dat is eigenlijk ook geen gek idee. Wat je zou kunnen doen is (wordt misschien wel erg simpel zo ;) ) is het volgende:

Je vraagt aan mensen hoeveel ze gemiddeld per week sporten, bijvoorbeeld:

1 = 0 - 30 minuten

2 = 30 - 60 minuten

3 = ,, ,,

etc. etc.

Dan vraag je hoe hun humeur gemiddeld is over de week, bijvoorbeeld:

1 = vaak heel slecht humeur

2 = vaak slecht humeur

3 = ,, ,,

etc. etc.

Nu kun je simpel kijken of vaker sporten correleert met een gemiddeld beter humeur. Je gebruikt dan de Spearman.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Pws verband tussen sport en je humeur

hee,
het is misschien een beetje een late reactie haha,
maar wij doen ons profielwerkstuk hier ook over, zouden wij misschien jou profielwerkstuk als voorbeeld mogen gebruiken?
Ik zal dit zeer op prijs stellen.
***MOD KNIP*** (Persoonlijke zaken kunnen uitgewisseld worden via een privé bericht op je profiel.)
 
Alvast bedankt!
 
Mart Broen
6VWO 

Reageer